Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel.org: ‘Gelijk oversteken in nieuwe retourwet’

2017-11-11
180101
  • 1:30

Een webwinkelier zou een retour pas terug moeten betalen aan de consument als de terugzending door hem is gecontroleerd, niet als de klant een retour enkel heeft aangemeld. Dat vindt Thuiswinkel.org.


De belangenvereniging pleit momenteel in Brussel voor een wijziging van de retourregels. Gelijk oversteken is niet meer dan normaal, stelt Thuiswinkel.org; een webwinkelier heeft ook het recht op controle op gebruik.

Een consument krijgt na het bestellen van een product in een webwinkel veertien dagen de tijd om zich te bedenken. In die periode mag hij de order aanmelden voor retour, waarna hij nogmaals veertien dagen de tijd krijgt om het artikel terug te sturen naar de webwinkel. De webwinkelier moet de klant binnen veertien dagen na deze melding terugbetalen, waardoor er soms een ‘gat’ (geen product én geen geld) ontstaat.

Misbruik
Het is een gat waar consumenten nog wel eens misbruik van maken, zo bleek uit een rondvraag van de NOS. Kleding wordt gedragen en teruggestuurd, apparaten worden gebruikt voor retournering. Dit kan de webwinkel soms pas na terugbetaling controleren.

Draak van een regel
Belangenvereniging Thuiswinkel.org pleit in Brussel voor een wetswijziging. ‘Het is een draak van een regel’, zegt woordvoerder Martijn Hos tegen Twinkle. ‘Wij vinden dat de webwinkel pas terug hoeft te betalen als het artikel is geretourneerd. In Brussel bestaat nog steeds de notie dat de consument online zoveel mogelijk beschermd moet worden. Dat komt voort uit lang vervlogen tijden; de online consument is inmiddels volwassen genoeg om te wachten op zijn geld.’

Brussel
Thuiswinkel.org werkt al enige tijd aan een verandering van de retourregels. Volgens Hos kan het nog lang duren voor Brussel de wet verandert. ‘De wijziging wordt nu in Brussel geëvalueerd, maar zoiets kost tijd.’
 
Lees ook: Weinig veranderd in naleving retourregels’ (25-8-2015)