Amazon stopt wereldwijd met zijn Product Ads, een programma waarmee webwinkeliers gericht verkeer van Amazon naar hun eigen sites kunnen sturen. De stekker gaat er op 31 oktober uit, bevestigt Amazon aan Twinkle.
Met Amazon Product Ads kunnen online retailers hun producten promoten. De artikelen worden getoond bij items die wel direct kunnen worden gekocht op bijvoorbeeld Amazon.com, Amazon.co.uk of Amazon.de. Adverteerders betalen een fee per klik op de gesponsorde links van Amazon naar hun webwinkel.
Campagnegegevens
Vanaf november gaat Amazon verder zonder productadvertenties. Het bedrijf heeft adverteerders laten weten dat de campagnegegevens tot en met 31 december beschikbaar blijven. Dan gaat het bijvoorbeeld om informatie over de performance van afzonderlijke producten.
Amazon als verkoopkanaal
Amazon lanceerde Product Ads in 2008. Webwinkeliers kunnen het programma gebruiken om meer kopers naar hun eigen sites te trekken, maar de e-commerce reus probeert online verkopers ook te bewegen hun aanbod op Amazon te slijten.
Third party sellers zouden al goed zijn voor ruim de helft van Amazon's retailomzet. Een aantal van deze partijen laat ook de orderverwerking (Fulfillment by Amazon) over aan de Amerikaanse alleseter, die webshoppers graag binnenboord houdt.
Alternatieven
In zijn reactie aan Twinkle schrijft Amazon: 'We voeren continu gesprekken met onze adverteerders en partners over alternatieve mogelijkheden om Amazon-klanten te bereiken, waaronder Selling on Amazon.'
Lees ook: Amazon test mobiel affiliateprogramma met publishers (27 januari 2015)
Ik vind dat wel een begrijpelijke stap. Amazon is vooral toch een winkel waar directe transacties met met de consument voorop staan. Het doorsturen van traffic naar een website van derden is daarin eigenlijk een zwaktebod. Zeker nu Third Parties volop ruimte hebben om hun aanbod via Amazon te verkopen is dat een logische stap.