Twinkle | Digital Commerce

Amazon dankt helft retailomzet aan verkooppartners’

2017-05-27
277114
  • 1:14

De externe verkooppartners van Amazon tekenden afgelopen kwartaal voor 45 procent van alle verkochte producten. Daarmee zouden ze verantwoordelijk zijn voor ruim de helft van Amazon’s retailinkomsten.


Dat schrijft Internet Retailer. Volgens de vaktitel verkopen 335 van de 1.000 grootste Amerikaanse online retailers via Amazon.

Meer omzet en winst
Amazon publiceerde afgelopen week goede cijfers, die analisten positief verrasten. Het twintigjarige bedrijf realiseerde in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 23,18 miljard dollar, 20 procent meer dan een jaar eerder. Bovendien schreef Amazon een nettowinst van 92 miljoen dollar in de boeken bij.

Van 41 naar 45 procent
Veruit de meeste van Amazon’s inkomsten komen nog altijd uit productverkopen. Uit de cijfers blijkt dat third party sellers in april, mei en juni tekenden voor 45 procent van de units sold. Dat is 4 procentpunten meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Volgens Scott Wingo, die Amazon nauwlettend volgt als bestuursvoorzitter van ChannelAdvisor, zou de online retailreus al 58 procent van zijn retailomzet danken aan externe partijen, die gemiddeld dus duurdere artikelen verkopen dan Amazon zelf doet.

Bol.com
Ook Bol.com dankt steeds meer inkomsten aan externe verkopers op zijn platform, al ligt het omzetaandeel daar (nog) niet zo hoog als bij Amazon. Overigens laat de Amerikaanse webwinkelreus ook Nederlandse retailers en fabrikanten binnen, om hun verkopen over de grens te bevorderen.

Lees ook: Amazon nu meer waard dan Walmart (24 juli 2015)