Twinkle | Digital Commerce

Alibaba maakt exclusieve afspraken met internationale merken

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:13

Alibaba heeft met meer dan twintig internationale kledingmerken afspraken gemaakt over de exclusieve verkoop van hun producten op Tmall. Daarmee zet het bedrijf van Jack Ma een nieuwe stap in zijn Chinese concurrentiestrijd met Jd.com.

Tmall is nu het enige online third party platform dat de items van internationale merken als Zara en Timberland in China verkoopt. Ook vertelt Alibaba volgens persdienst Reuters dat het de samenwerking met 160 bestaande modepartners wil versterken. Hier vallen onder andere Adidas en Gap onder.

Mode is belangrijk voor Chinezen
‘Mode is één van de belangrijkste productcategorieën op Tmall’, zegt Jeff Zhang, president van Alibaba’s marktplaatsen, volgens Reuters. ‘We moeten de samenwerking met internationale merken versterken om hun succes op ons platform uit te bouwen.’

Landenpagina’s
Alibaba probeert al geruime tijd Amerikaanse en Europese merken over te halen om op Tmall te verkopen. Daartoe lanceerde het Tmall Global, een platform waarop ook Nederlandse partijen (Flinders) verkopen aan Chinese consumenten. In juni bouwde Alibaba - in samenwerking met lokale overheden - allerlei landenpagina’s binnen Tmall om producten uit een bepaald land te bundelen. Nederland doet vooralsnog niet mee.

Jd.com en Unilever
Concurrent Jd.com sluit ondertussen ook samenwerkingen met diverse internationale merken, als Converse en Samsonite. Onlangs opende Unilever een winkel op JD Worldwide, eenzelfde soort platform als Tmall Global.

Lees ook:
Alibaba: 'Chinezen hunkeren naar Westerse merken' (19-6-2014)