Twinkle | Digital Commerce

Belgische kledingretailer mikt op internationale online groei

2017-11-08
180101

De Belgische Claes Retail Group start binnenkort met online verkoop in Duitsland en China. Het online verkrijgbare assortiment van zijn modeformule JBC ligt opgeslagen bij Docdata in Waalwijk.


Claes Retail Group heeft ongeveer tweehonderd winkels in België en Luxemburg, voornamelijk met de naam JBC op de gevel. Op Jbc.be verkoopt de keten ook online, het in 2013 overgenomen Mayerline doet dat nog niet.

E-commerce exotisch
Aan Knack vertellen Ann en Bart Claes, dochter en zoon van oprichter en naamgever Jean-Baptiste Claes (JBC), dat webverkoop een belangrijk thema is geworden bij het familiebedrijf: ‘E-commerce was lang iets exotisch voor onze sector’, laat Bart optekenen: ‘Veel mensen in de sector begrepen niet waarom mensen kleren zouden willen kopen zonder ze te passen. Het is geen toeval dat Zalando is opgestart door ingenieurs en niet door retailers.’

Ontwrichting
Het is soms moeilijk om veranderingen van binnenuit te zien, aldus de Belg: ‘Er is tijd nodig om die ontwrichtende digitalisering te begrijpen en de organisatie mee te krijgen. De uitdaging is ervoor te zorgen dat de beleving, het merk JBC, overal op dezelfde manier overkomt. Of dat nu in een winkel is, of op een smartphone. Het had sneller gemogen, maar nu zijn de zeilen goed bijgezet. Niet alleen in België en Luxemburg. In Duitsland geven we binnenkort ook vol gas en in China werken we samen met een lokale partner om online kinderkleding te verkopen.’

Fulfilment in Nederland
Claes Retail Group sloot een fulfimentcontract bij Docdata, omdat JBC zo sneller kan bezorgen bij Belgische webshoppers dan wanneer het orders in eigen land zou verwerken; door de strenge regels over nachtwerk kunnen onze zuiderburen niet tegen de Nederlandse leversnelheid op. Overigens verzendt JBC ook naar adressen in ons land.
 
Lees ook:
Nog geen nachtwerk in België (10 juli 2015)