Twinkle | Digital Commerce

Mobiele onvriendelijkheid eist zijn tol

2017-05-27
180101
  • 0:56

Websites die niet mobile friendly zijn volgens Google, trokken de afgelopen maanden minder organisch verkeer via de zoekmachine. Gemiddeld leverden ze een kleine 10 procent in, heeft Adobe becijferd. ‘Mobilegeddon fears come true.’

Vanaf 21 april neemt Google mobile-friendliness mee als wegingsfactor voor de volgorde van zoekresultaten op smartphones. De update zou volgens het bedrijf een ‘significante’ invloed krijgen op de mobiele vindbaarheid van bedrijven.

Adobe stelt in zijn laatste Digital Index (pdf) dat met recht gesproken kan worden van ‘Mobilegeddon’ en ondersteunt dat met onderstaande figuur:

Mobiele reclame duurder
Adobe stelt vast dat de Google's mobiele advertentietarieven sinds de beleidswijziging flink zijn gestegen; gemiddeld betaalden klanten 16 procent meer per mobiele bezoeker. De stijging is te verklaren uit de toegenomen populariteit van AdWords op mobiel, met name bij non-friendly sites; met advertenties proberen deze partijen alsnog voldoende mensen binnen te trekken. Ze moeten relatief diep in de buidel tasten, omdat de mobiele onvriendelijkheid ook een rol speelt bij de positionering van betaalde zoekresultaten.