Twinkle | Digital Commerce

Flavourites helemaal in het nieuw

2017-05-27
180101

Flavourites heeft een nieuwe site gelanceerd. ‘De focus ligt meer dan ooit op de webshops’, aldus Natascha Klootsema. De herlancering volgt op een vervelende periode, waarin ze een kort geding tegen voormalige zakenpartners verloor. ‘Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.’

Klootsema vertelde Twinkle afgelopen november over de bouw van het nieuwe platform, dat mikt op drukbezette vrouwen. ‘Straks is er meer aandacht voor de webshops zelf. En meer rust, daar is de site ook wel aan toe’, aldus de medeoprichter destijds.

Automatiseringsslag
Inmiddels is de site live. Het nieuwe Flavourites.nl werd opgetrokken door de softwaremakers van Dazzleware in Bunnik. Klootsema: ‘Alles is tailor made opnieuw opgebouwd. Achter de schermen heeft een enorme automatiseringsslag plaatsgevonden. Binnenkort krijgen shopeigenaren de mogelijkheid om zelf profielen aan te passen, beeld en social media accounts toe te voegen et cetera.’

Interviews
Flavourites investeert ook zelf in content, vervolgt Klootsema, die het verzamelplatform in 2007 opzette met compagnon Marije Mulder. ‘We gaan met de camera langs bij webshops om hun verhaal in beeld te brengen. Die interviews verschijnen bij het profiel van de shop op onze site, net als bijvoorbeeld relevante blogs of artikelen uit ons online magazine. Webwinkels kunnen zich bij ons steeds beter onderscheiden, zo helpen we niches in stand te houden.’

Beeld
Volgens Klootsema is Flavourites ook visueel weer bij de tijd: ‘Er is veel meer rust op de site gekomen. Het was nogal druk, webshops waren vrij moeilijk te vinden. De nadruk zal steeds sterker komen te liggen op beeld. Interessant te zien hoe dat in een jaar of drie à vier verandert. De concurrentie zit niet stil, dus mensen moeten het fijn bij je vinden. Voor mijn gevoel zijn we nu weer klaar voor de toekomst, zeker als later deze zomer ook de mobiele site in de lucht is.’

Duizend webwinkels
Selectie aan de poort, curatie zogezegd, blijft belangrijk voor Flavourites. Volgens Klootsema wordt slechts 15 procent van de shops die zich aanmelden doorgelaten. 'We willen vooral de snoepjes plaatsen.’ Webwinkels - een beperkt aantal affiliateshops uitgezonderd - betalen 12,50 per maand voor opname. Tegen extra betaling kunnen ze ervoor zorgen dat hun webwinkel beter zichtbaar wordt op de verzamelsite.

Flavourites Store
Vanaf eind 2013 verkenden Klootsema en Mulder een nieuw verdienmodel (cost per sale) met de opening van Flavourites Store. Daartoe sloten zij een samenwerking met Marij Aafjes en Roy Waterman. Beide duo’s waren voor de helft eigenaar van Flavourites Store. Na een verschil van mening over de toekomst werd het webwarenhuis begin dit jaar gesloten, kort daarop brachten Aafjes en Waterman Knijter.nl in de lucht. Een met Flavouritesstore.nl vergelijkbare site, zowel functioneel als visueel.

Kort geding
Omdat de voormalige compagnons mailden op het bestand van Flavourites Store (gevoed door dat van Flavourites) spanden Klootsema en Mulder een kort geding aan. Dat ging afgelopen maand verloren; de Zwolse rechtbank kon uit de aangeleverde stukken niet opmaken dat de gebruikte bestanden alleen eigendom van Flavourites Holding waren. Klootsema: ‘Het is jammer dat Knijter aan de haal is gegaan met wat wij in negen jaar hadden opgebouwd. Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Ik weet niet of we nog een bodemprocedure starten. We hebben in ieder geval weer een mooie stap gezet voor onze eigen toekomst.’