Flavourites heeft een nieuwe site gelanceerd. ‘De focus ligt meer dan ooit op de webshops’, aldus Natascha Klootsema. De herlancering volgt op een vervelende periode, waarin ze een kort geding tegen voormalige zakenpartners verloor. ‘Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.’
Klootsema vertelde Twinkle afgelopen november over de bouw van het nieuwe platform, dat mikt op drukbezette vrouwen. ‘Straks is er meer aandacht voor de webshops zelf. En meer rust, daar is de site ook wel aan toe’, aldus de medeoprichter destijds.
Automatiseringsslag
Inmiddels is de site live. Het nieuwe Flavourites.nl werd opgetrokken door de softwaremakers van Dazzleware in Bunnik. Klootsema: ‘Alles is tailor made opnieuw opgebouwd. Achter de schermen heeft een enorme automatiseringsslag plaatsgevonden. Binnenkort krijgen shopeigenaren de mogelijkheid om zelf profielen aan te passen, beeld en social media accounts toe te voegen et cetera.’
Interviews
Flavourites investeert ook zelf in content, vervolgt Klootsema, die het verzamelplatform in 2007 opzette met compagnon Marije Mulder. ‘We gaan met de camera langs bij webshops om hun verhaal in beeld te brengen. Die interviews verschijnen bij het profiel van de shop op onze site, net als bijvoorbeeld relevante blogs of artikelen uit ons online magazine. Webwinkels kunnen zich bij ons steeds beter onderscheiden, zo helpen we niches in stand te houden.’
Beeld
Volgens Klootsema is Flavourites ook visueel weer bij de tijd: ‘Er is veel meer rust op de site gekomen. Het was nogal druk, webshops waren vrij moeilijk te vinden. De nadruk zal steeds sterker komen te liggen op beeld. Interessant te zien hoe dat in een jaar of drie à vier verandert. De concurrentie zit niet stil, dus mensen moeten het fijn bij je vinden. Voor mijn gevoel zijn we nu weer klaar voor de toekomst, zeker als later deze zomer ook de mobiele site in de lucht is.’
Duizend webwinkels
Selectie aan de poort, curatie zogezegd, blijft belangrijk voor Flavourites. Volgens Klootsema wordt slechts 15 procent van de shops die zich aanmelden doorgelaten. 'We willen vooral de snoepjes plaatsen.’ Webwinkels - een beperkt aantal affiliateshops uitgezonderd - betalen 12,50 per maand voor opname. Tegen extra betaling kunnen ze ervoor zorgen dat hun webwinkel beter zichtbaar wordt op de verzamelsite.
Flavourites Store
Vanaf eind 2013 verkenden Klootsema en Mulder een nieuw verdienmodel (cost per sale) met de opening van Flavourites Store. Daartoe sloten zij een samenwerking met Marij Aafjes en Roy Waterman. Beide duo’s waren voor de helft eigenaar van Flavourites Store. Na een verschil van mening over de toekomst werd het webwarenhuis begin dit jaar gesloten, kort daarop brachten Aafjes en Waterman Knijter.nl in de lucht. Een met Flavouritesstore.nl vergelijkbare site, zowel functioneel als visueel.
Kort geding
Omdat de voormalige compagnons mailden op het bestand van Flavourites Store (gevoed door dat van Flavourites) spanden Klootsema en Mulder een kort geding aan. Dat ging afgelopen maand verloren; de Zwolse rechtbank kon uit de aangeleverde stukken niet opmaken dat de gebruikte bestanden alleen eigendom van Flavourites Holding waren. Klootsema: ‘Het is jammer dat Knijter aan de haal is gegaan met wat wij in negen jaar hadden opgebouwd. Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Ik weet niet of we nog een bodemprocedure starten. We hebben in ieder geval weer een mooie stap gezet voor onze eigen toekomst.’
Mijn gevoel zegt dat Twinkle aan de kant van de geinterviewde staat en zich niet schuldig voelt om mee te doen aan moddergooien. Let wel, dat is enkel mijn gevoel als ik het artikel zo eens rustig doorneem. De nieuwswaarde is niet geheel duidelijk, gaat het nu over het nieuwe model, over de bouwer of over de rechtzaak of is het gewoon dat Flavorites even in het nieuws wil staan?
@David: de nieuwswaarde is tweeledig: de lancering van de nieuwe site kwam ongeveer tegelijkertijd met de publicatie van het vonnis. Daarom hebben we 't samengepakt in één artikel.
De uitspraak is overigens gepubliceerd nadat wij contact hadden gezocht met de rechtbank, anders was het vonnis niet in de openbaarheid gekomen. Je zult begrijpen dat dat laatste van Flavourites niet had gehoeven.
als ontvanger van de mail via knijter even een reactie. Ik dacht meteen: huh, hoe komen die aan mijn email. Wat is dit raar.... Dom, mijn eerste aanraking met knijter was gelijk negatief. Bye Bye..
En als medewerker van een webwinkel hoop ik echt dat flavourites weer wat gaat betekenen voor consumenten. Momenteel betala je je blauw en doen ze niet veel voor je. het flavourzine slaat al helemaal nergens meer op. Te saai voor de lezer, de duur voor webwinkeliers, en het genereert super weinig traffic. Zet m op Flavourites, want het is er op of er onder...