Twinkle | Digital Commerce

Een derde van de webhandel is internationaal in 2020

2017-05-27
180101
  • 1:31

De online consumentenbestedingen over de grens verviervoudigen in zes jaar tijd, voorspellen Accenture en AliResearch. In 2020 gaat er bijna een biljoen dollar om in cross-border e-commerce. Webshoppers doen dan bijna een derde van hun uitgaven over de grens. China leidt de internationale dans.

De online uitgaven van consumenten in buitenlandse webshops lagen afgelopen jaar op 233 miljard euro. In 2020 is de internationale webhandel ruim vier keer groter, becijferen Accenture en Alibaba’s onderzoekstak AliResearh in een nieuw rapport met de naam Cross-border B2C E-commerce Market Trends. Alizila.com schrijft erover.

Groei versnelt
De gemiddelde toename per jaar bedraagt 27,4 procent. Daarmee groeit de grensoverschrijdende e-commerce twee keer zo hard als e-commerce als geheel. Opvallend: de groei wordt per jaar sterker. In 2020 tekent cross-border e-commerce voor bijna 30 procent van alle webhandel, een twee keer zo groot aandeel als afgelopen jaar.


Cross-border shoppers
In 2020 zijn er wereldwijd 943 miljoen cross-border shoppers, aldus de onderzoekers. Dat is ruim drie keer zoveel als er vorig jaar waren (309 miljoen):

Vraag uit China
Vooral steeds meer Chinezen zullen online gaan kopen over de grens. Over vijf jaar zijn het er naar verwachting al meer dan tweehonderd miljoen. Samen kopen zijn voor 245 miljard dollar online over de grens, tekenend voor ongeveer een kwart van alle grensoverschrijdende online bestedingen.

Aanbod uit China
China is niet alleen aan de vraag- maar ook aan de aanbodkant een aanjager van cross-border e-commerce. Diane Wang van b2b-portal DHgate vertelde vorige week op de Global E-commerce Summit dat steeds meer van de circa tien miljoen online verkopende mkb'ers producten slijten aan internationale klanten: Cross-border is next.
 
Lees ook: