Twinkle | Digital Commerce

Waarom bang voor China?

2017-05-26
180101
  • 2:28

‘Stuntende Chinezen doen aanval op westerse webshops’, kopte Het Financieele Dagblad onlangs. Begrijpelijk dat zulke berichten Nederlandse online retailers angst inboezemen. Vooral dichterbij over de grens liggen echter ook internationale kansen.
 
Door: gastblogger Nicolas Debaig
 
Het afgelopen jaar besteedden Nederlandse consumenten ongeveer 390 miljoen euro bij niet-Nederlandse websites, waarvan 23 procent bij Chinese webwinkels. Een aandeel dat niet te ontkennen valt en bewijst dat de intercontinentale webhandel steeds groter wordt.



De online Actions scoren goed
Het feit dat de Chinese (uit het niets opgedoken) webshops AliExpress en MiniInTheBox meer Nederlandse bezoekers trekken dan reuzen als Zalando is verrassend. Maar hoe de daadwerkelijke verkoop en conversie zich verhouden tot deze bezoekersaantallen is echter niet bekend. Met deze toonbeelden van Porter’s Cost Leadership Strategy, met hun enorme aanbod tegen lage prijzen, is het haast onmogelijk als lokale speler te concurreren. De retail heeft al langer te maken met dit fenomeen; zie het succes van winkelketen Action, die het afgelopen jaar weer een flink marktaandeel van de concurrentie heeft afgesnoept en een recordomzet binnenhaalde.

Export gestimuleerd door overheden
Landen hebben baat bij handel en export. Niet voor niets riep Thuiswinkel.org op tot maatregelen tegen deze non-Europese prijsvechters. In China zijn bijvoorbeeld subsidies en regelgeving in het leven geroepen om export te stimuleren. Zo is een pakket versturen van Nederland naar België duurder dan het vervoer van een bestelling bij AliExpress naar Europa. De invoerrechten die komen kijken bij het importeren van een bestelling in Europa vormen voor consumenten echter nogal eens een onaangename verrassing aan de deur. De spelregels lijken dus niet hetzelfde te zijn.

De Nederlandse webshop in internationale context
Nederlandse webshops hebben op dit moment (nog) een streepje voor als het aankomt op bezorgtijden, betrouwbaarheid, betaalmogelijkheden, retourbeleid en klantcontact. Houd er als online ondernemer toch maar rekening mee dat er volop verandering aanstaande is op deze nu nog gunstige aspecten. Buitenlandse webwinkels zitten niet stil. Zo heeft DealExtreme (een online gadgetstore uit Hong Kong) al een distributiecentrum in Europa. Anderen zullen volgen, zodat zij de Europese consument nog beter kunnen bedienen.

Europa wil door het gelijktrekken van regels over online verkoop, gelijke btw-drempels en andere maatregelen een eerlijkere online retailmarkt realiseren, die cross-border shopping vereenvoudigt. Dit maakt het voor Nederlandse webwinkels mogelijk om nieuwe markten aan te boren, zoals die van onze oosterburen.

Vertrouw op eigen kracht
Ondanks de grote krantenkoppen hebben de online megastores van buiten Europa ons land nog lang niet veroverd. Het invoeren van bestellingen van buiten Europa vormt vaak nog een drempel. De Nederlandse online retailer die zijn markt goed kent en bedient geniet nog altijd de voorkeur.  

Hoe de intercontintentale webhandel zich precies zal ontwikkelen blijft de vraag, maar dat de grenzen langzaamaan vervagen staat als een paal boven water. Dit lijkt dan ook de juiste periode om je als webshop voor te bereiden op eigen internationale expansie en te werken aan internationale partnerships voor betaal- en levermethoden. Als Europa de spelregels gelijktrekt, is de Nederlandse online retailer voorbereid. Dan kunt u als webondernemer meteen uit de startblokken en kan cross-border e-commerce écht beginnen.
 
Nicolas Debaig is countrymanager bij Klarna.