Het nieuwe afrekenmodel van Beslist.nl, op basis van kliks, gaat vandaag in. Campagnes die uit stonden zijn automatisch aangezet. Veel webwinkeliers vinden de minimale cost per click (cpc) te hoog en zeggen Beslist.nl de rug toe te zullen keren.
Of dat gebeurt, zal blijken. Webwinkeliers kunnen in een veiling aangeven hoeveel ze voor een klik vanuit Beslist.nl naar hun webwinkel overhebben. Wie meer biedt, komt prominenter in beeld. Klikvergoedingen beginnen in verschillende subcategorieën bij meer dan 1 euro. Onder artikelen op deze site hebben klanten van Beslist.nl aangegeven dat de nieuwe tarieven voor hen onwerkbaar zijn.
Campagnes weer aan
Beslist.nl liet klanten enige tijd geleden weten dat campagnes die ‘uit’ stonden automatisch weer gaan draaien tegen de minimale kliktarieven. ‘Zorg er dus voor dat uw biedingen op maandag 1 juni juist zijn ingesteld.’ Wie geen actie heeft ondernomen, betaalt vanaf vandaag mogelijk onbedoeld voor kliks op Beslist.nl.
Geen pop-ups in rekening
Twee weken geleden werd de cpc-veiling opengesteld. Sindsdien kunnen webwinkeliers biedingen instellen om een goede ranking op Beslist.nl te garanderen. Ze betalen voortaan alleen nog voor kliks naar hun eigen shop. ‘De clicks die een pop-up scherm tonen met informatie over uw producten worden niet langer in rekening gebracht’, verzekert de vergelijker.
Conversiepixel
Met de introductie van het ‘vernieuwde’ cpc-account voert Beslist.nl vandaag opnieuw een drastische wijziging van zijn afrekenmodel door. Vorig jaar nog besloot het bedrijf klikvergoedingen overboord te gooien om helemaal over te stappen op verkoopcommissies. Cost per sale (cps) komt dit najaar wel terug, maar alleen bij verkopen die op Beslist.nl zelf worden gedaan (via de zogenoemde ‘Winkelwagen’). Een conversiepixel in de checkout van webwinkeliers is zodoende overbodig.
Grip en controle
Beslist.nl zegt zich ‘verder te willen ontwikkelen als partner van webshops’. Het nieuwe cpc-account moet webwinkeliers meer grip en controle bieden bij het optimaliseren van campagnes. ‘Uw statistieken zijn overzichtelijker en een aanpassing van uw bod is rechtstreeks van invloed op de positionering van uw artikelen in de desbetreffende productcategorie.’
"Wie meer biedt, komt prominenter in beeld"
Waar is de essentie van een prijsvergelijker gebleven? Webshops die meer betalen komen nu prominenter in beeld.
In mijn inziens is de essentie van een prijsvergelijker om prijzen te vergelijken. Wie is het goedkoopste, wie kan het snelste leveren, wat is de beoordeling van de webshop etc..
Meer dan 1,- betalen voor een klik zonder verkoopgarantie is absurt. Er zullen zodadelijk alleen nog maar duurdere producten te vinden zijn en de goedkopere producten (0-20) zullen niet meer te vinden zijn aangezien het simpelweg niet realistisch is om deze producten op beslist te plaatsen.
Ik blijf wachten op een vergelijker die alleen op basis van CPS gaat werken, en dan niet via een eigen winkelmandje maar gewoon via de webshop zelf.
Wie meer biedt, komt prominenter in beeldCPC is in mijn ogen niet meer van deze tijd, consumenten oriënteren meer dan jaren geleden waardoor er dus meer geklikt wordt. De conversie is zo in de laatste jaren stukken lager geworden en om als webshop uiteindelijk toch nog wat te verdienen zou er juist een ander model moeten komen i.p.v. het oude model in prijs te verhogen!!
@RG
Beslist.nl is geen prijsvergelijker meer! Ze positioneren zich als de "Grootste online warenhuis".
met beslist kun je beter stoppen. je moet nu eenmaal ook iemand anders het verlies gunnen
Dat zijn forse prijzen. Ik zie zelf juist dat de prijzen voor clicks (bij andere partijen) in de loop der tijd omlaag zijn gegaan. Zoals iemand hierboven zegt: clicks zijn minder waard geworden omdat men meer rondkijkt.
Een systeem van CPS zou wat dat betreft beter zijn. Het probleem is echter dat CPS fundamenteel flawed is wanneer je het op grote schaal in zou willen zetten. Om fraude te voorkomen moet er een vorm van controle zijn bij de verkopende partij. En dat lukt alleen met behulp van gedrochten zoals de "conversiepixel" van beslist.nl waar tal van nadelen aan vastzitten.
Naar mijn mening zou beslist.nl meer de kant op moeten gaan van de pricewatch van tweakers.net. Geen online reclamefolder maar een echte vergelijker.
Wij hebben inmiddels ook afscheid genomen van beslist.nl de door beslist gehanteerde tarrieven zijn absurd en hun mentaliteit toont geen enkele vorm van samen werken / partner zijn van een webshop. Het draait bij beslist maar om een ding en dat is zoveel mogelijk en zo snel mogelijk geld binnen harken.
Ik verwacht dat het karakter van deze wijziging (éénzijdig activeren van betaalde advertenties zonder samenwerking met klant, verre van stabiel advertentiebeleid) bij veel adverteerders in het verkeerde keelgat zal schieten.
CPC's zijn daarnaast zeer ondoorzichtig en in mijn optiek (te) hoog.
Binnen 2 weken weer terug naar het oude model Beslist.nl?
Beslist had een goed systeem met een gratis account voor de kleintjes. Dat ging overboord want het was niet genoeg.
Hun nieuwe idee had kunnen werken als ze die instapfee van 600 niet had gevraagd. Ze zijn zich nu rot geschrokken van de achteruitgang dus ze moeten wel weer terug. Alleen die prepaid fee blijft overeind. DOM DOM DOM dat is precies waarom iedereen wegloopt.
Ja dat heb je er dus van als je niet naar je klanten luistert en gauw rijk bedragen vraagt. Je verkoopt alleen op beslist als je de laagste prijzen bied dankzij hun zogenaamde vergelijkingssite model wat het zeker niet is, staan er alleen producten op waar de verkopers elkaar naar de keel vliegen met nog lagere prijzen en dus geen marge meer overhoud.
De winst uit omzet heb je nodig om je prepaid te betalen maar haal je met deze absurde bedragen er nooit meer uit.
Het is dus nu eigenlijk alleen nog maar een marketing en branding kanaal. winst uit omzet halen lukt allang niet meer.
Voor dat geld wat beslist vraagt kun je beter de andere geldverslindmachine google gebruiken dan zit je in iedergeval nog op de eerste rang zonder pilaar (bord) voor je neus (kop).
Alle gerenomeerde bedrijven doen allang niks meer met beslist.
en dat is niet voor niks.
veel suc6 met beslist
Zag dat er nog een hoop op zitten met laaggeprijsde artikelen, zal denk ik niet lang meer duren.
Ze zullen zich rot schrikken als de rekening op de deurmat valt...
Wij zijn op tijd gekapt....
Onwerkbare situatie nu, CPC voor de cashcows en deels gratis voor incourante artikelen was werkbaar, met een grote feed aan producten. 100K
Prijsverhogingen van wel 700% op bepaalde categorien, onze shop, heeft dit winkelcentrum inmiddels verlaten.
Doelgroep wordt totaal vergeten en daarmee het bestaansrecht. Web gaat hiermee niet akkoord. Dit initiatief is de dood van Beslist.
Blijkbaar verdienen ze te weinig, ze moeten toch op een of andere manier geld verdienen. Geld halen bij de consument wordt hun dood, dus melken ze de ondernemer uit. Genoeg partijen die blijven slikken.
Denk dat dit keer de meeste shops het niet gaan slikken, de kosten lopen zo hoog op in dit model dat het meer stikken is.
Goedemorgen, zojuist mijn eerste overzicht gehad van gefactureerde outclicks. Gemiddelde cpc van 2,42! binnen categorie woonaccessoires. Meer mensen van hun stoel gevallen al? Tuinartikelen doet ook lekker mee tegen gemiddelde cpc van 1,56 per klik.
Het gaat hier maar om 1 ding en dat is grof geld verdienen, accountmanager heeft het hier zelf toegegeven.
Wat ze als beste hadden kunnen doen (en dan nog klopt het niet), de shops die ze al hadden op de oude manier laten werken en een nieuw aanname beleid maken op basis van verplichte (maar wel reeele) cpc.
Dit gaat nergens over maar we zullen zien!
Wij doen al jaren zaken met beslist.nl. Vorigjaar het beruchte CPS systeem. Velen dreigde weg te gaan en heeft Beslist.nl doen besluiten toch maar over te gaan naar CPC.
Krankzinnige hoog "instap" clicktarief waar men terecht stelt deze dan maar beter kunt besteden bij een geldslurper als Google.
Wij kijken het deze week nog aan. Bevalt het niet dan gaat de stekker eruit. Jammer maar helaas. Het vroegere beslist.nl was vele malen beter dan het gerommel van nu.Groot verloop in personeel. In 1 week tijd zeker 6 nieuwe "accountmanagers" gesproken.
Geld verdienen, niks mis mee. Maar luister wel naar je klanten beslist.nl!! Dit kan weleens cruciaal worden
Gewoon mee stoppen, het kost je eerst omzet, maar uiteindelijk vloeit die omzet wel weer terug via andere kanalen.
Als iedereen gewoon stopt met beslist dan wordt hun rol vanzelf minder en heb je ze uiteindelijk niet meer nodig.
Dit scheelt elke webshop een hoop geld, dat beter aan de klant kan worden besteed door lagere prijzen of betere service.
Er klopt echt helemaal niks meer van Beslist, we hadden alle categorieen uitgezet, zondag avond nog bekeken, geldt voor 5 webshops. Vanochtend kregen we een mailtje met een aantal kliks... wat dus helemaal niet kan, want alle categorieen staan uit. Per direct alles opgezegd...
Dit zaakje stinkt....
Eerst 2x 600 euro uit de zak geklopt voor zgn. Pro-account. Vervolgens oneerlijk prijsvergelijk waarbij webshops gebruikt verkopen als zijnde nieuw. (zij staan dan uiteraard altijd als goedkoopste), CPC's die automatisch worden aangezet, waardoor onverwachte rekeningen. CPC's die niet daadwerkelijk click-outs zijn maar Popups. Vervolgens de mededeling dat producten niet meer opgenomen worden in prijsvergelijk wanneer er geen CPC is aangezet. En dan nu als klap op de vuurpeil absurde tarieven voor CPC. Vanaf 1 euro en meer.
Weet je wat ook een leuke bezigheid is: de hele dag klikken op producten van je concurrent ;-)
Inderdaad stinkt dit zaakje behoorlijk! Oooh ja, binnen 1 jaar stappen ze over naar CPS, dat wordt helemaal lachen; lever je zomaar 3-4 procent in op je toch al lage marge van 6-7 procent op IT-producten.
Vandaag hebben wij dan ook onze productfeed met ruim 3000 producten verwijderd en vervangen door feed met nog slechts 12 producten waarop we nog marge kunnen maken.
Veel succes beslist.nl
Met deze absurde prijzen per click is het voor ons absoluut niet rendabel om nog gebruik te maken van Beslist. Mocht het betalen per sale aantrekkelijk zijn dan overwegen we dat misschien nog. Maar het grote nadeel is dan weer dat indien artikel geretourneerd wordt je niet de kosten terug krijgt.
Idd, dit is echt absurd, hoe kun je zelf de feed offline halen? want dat zie ik nergens in het pro account staan. Er gaat daar echt iets niet goed, we hebben 40.000 producten online staan, alle categorieen staan uit, hoe kan het dan toch dat er kosten worden doorgerekend, en waarom staan de producten nog steeds op beslist...? Ik heb van verschillende mensen van beslist zelf gehoord dat indien je alles uitzet voor maandag, dat je producten dan ook offline staan... klopt dus niet... let maar op dit gaat nog een heel groot staartje worden voor Beslist....
Wat ik me ook afvraag, in hoeverre mag Beslist zomaar per bepaalde datum jouw cpc aanzetten? Stel je let niet op, kost het je zomaar opeens een fortuin. Mag dit zomaar? Juridisch gezien....
Ze mogen dat uiteraard niet zomaar doen juridisch gezien. Er is altijd een toestemming nodig voordat je iemand iets in rekening kan brengen anders is er geen overeenkomst. Ik denk dat ze het gewoon proberen en iedereen die er niets van zegt lekker laten betalen. Gewoon klagen dus en deze kliks niet betalen. Hier hetzelfde, gelukkig gaat het om minder dan 100 euro omdat we er snel bij waren.
@ero
Zij zelf verschuilen zich achter de voorwaarden die je getekend hebt. Daarin staat "Beslist.nl is te allen tijde gerechtigd de prijzen en tarieven, alsmede de wijze van facturering en betaling eenzijdig te wijzigen".
De vraag is dus of het aan zetten van CPC valt onder een tariefswijziging.
Overigens hebben ze dit truukje al eerder uitgehaald. Zie ook http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=46;action=display;threadid=45818 voor een interessante thread.
als Beslist ballen heeft geven ze morgen op deze berichten een reactie en geven hun fout toe. ik zou maar snel je feed verwijderen. anders loop je verder leeg deze week en zijn de kosten niet te overzien. het ziet er naar uit dat beslist zich aan het volpompen is om een overname te creeeren.
Moet mij aansluiten bij de klachten van onze collega's
als iedereen de stekker uittrekt wie is beslist dan nog: niks meer.
wij zorgen voor dat de consument zijn goederen kan vergelijken.
en reclame inkomsten voor beslist door onze goederen aan te bieden.
deze hoge kosten zijn onbetaalbaar en gaat leiden tot geen vergelijkingssite.
ongehoord zo praktijken, eigenlijk is dit puur oplichting zowel voor de consument als de handelaars.
Direct opgezegd met onze website, dit gaat toch ook nergens meer over zeg. Sommige groepen 300 a 400% stijging!
En dan in de mail die je kreeg doen ze het voorkomen alsof je nu opeens voordeliger uitbent. Dit is echt PURE OPLICHTING en ze gokken erop dat mensen het allemaal niet goed in de gaten houden.
Jammer ze begonnen goed, maar worden nu gewoon inhalig en vergeten wie ze groot hebben gemaakt. Als je zaken wilt doen moet iedereen wat kunnen verdienen dan doe je het goed op lange termijn!
BESLIST NIET (MEER) voor ons!!
niet handig om als prijsvergelijker af te rekenen op clicks. Dit staat haaks op de doelstelling die ze voor klanten zouden moeten hebben. Gelukkig zijn er steeds meer verticale nichespelers, waar je enkel afrekent per sale. Denk dat Beslist dit beslist verkeerd heeft ingeschat, waardoor klanten veel beter af zijn bij anderen
Nog steeds staan er artikelen van ons aan bij Beslist, biedingen op 25 mei al uitgezet en een feed aangeboden met 1 artikel.
Al gemailed dat dit niet juist is en heden ochtend gebeld dit onmiddelijk te corrigeren.
De statistieken van juni bevestigen nu al dat het huidige systeem nooit gaat functioneren.
Het lijkt erop dat wij helaas niet meer kunnen "samen"werken met Beslist.
Ook onze producten staan nog steeds online, en worden er kosten doorgerekend. Gisteren duidelijk het contract en de machtiging opgezegdt. Ze zouden het nakijken, vanmorgen al aangegeven dat we een eventuele factuur niet gaan voldoen. Als Beslist het beslist niet technisch op orde heeft is dat hun probleem, jammer dat het nu zo een zooitje wordt bij hun. De hele naam van Beslist is kapot, ik zou voor een naamswijziging en een management wijziging gaan als ik in de schoenen stond van dhr Verpalen. in 2013 een hoop elende, Vorig jaar weer, en nu nogmaals...3 keer = scheeprecht?
Verpalen probeert inderdaad enkel te groeien over de rug van de webwinkeliers die Beslist groot hebben gemaakt, hij is door zijn gulzigheid en korte termijn denken zijn eigen graf aan het graven. Google verslaan, haha het is hem wel echt in de bol geslagen.
Wij gaan in ieder geval juridische stappen ondernemen, gezien ze de kosten laten doorlopen ookal zijn wij afgemeld.
Grootheidswaanzin... noemen ze dat? haha. Zullen we samen een eigen vergelijker opzetten, eentje die WEL eerlijk naar de consument en ondernemer is..? Nu worden beide partijen door Beslist opgelicht. Ik verwacht dat we volgende week een berichtje horen bij Tros Opgelicht of Tros Radar.
Beslist vertelt me net dat de reden dat de kosten doorlopen komt door de productfeed die je aanbiedt. Doe je voordeel er mee!
@Frank
Kan je dat uitleggen? Je krijgt kosten omdat je nog steeds producten in je feed hebt terwijl je de categorien in het dashboard uit hebt staan?
Ze weten niet in welke bochten ze zich moeten wringen om de clicks/kosten te kunnen verantwoorden. Ons werd verteld dat er iets mis is met de statistieken. In ieder geval, wij betalen de rekeningen niet.
Waar zij gisteren nog snel reageerden op e-mails en klachten, blijft het vandaag angstvallig stil. Er klopt helemaal niets van wat ze zeggen, klantlogin staat alles uit, Feeds staan uit en gedelete, zelfs op IP basis geblokkeerd. En nog steeds staan onze producten op de website. Ik mag aannemen dat ze of geen benul hebben van it systemen, en beter even op zwart kunnen gaan, of gewoon weg iedereen voor de gek houden. Mss heeft Verpalen al een enkeltje Dubai geboekt..? Echt benieuwd waar dit naartoe gaat.... In feite gijzelen ze nu de ondernemers, ze jagen je op kosten, en als je gaat klagen verwijzen ze naar de VW.... Wij betalen in ieder geval niet voor de fouten van Beslist, en ik raad jullie aan dit ook zeer zeker niet te doen.
Vandaag ook onze 20 campagnes uitgezet. Dit is gewoon geld weggooien. Het geld wat we normaal aan beslist uitgeven mag nu naar Google. Succes met google verslaan Beslist!
Waarom verbaast mij dit alles niet? Ik heb een aantal jaar geleden mijn account opgezegd bij beslist. Kreeg erg snel de bevestiging dat mijn account opgezegd was. Producten niet meer op beslist.nl en geen toegang meer tot het beslist.nl dashboard. Netjes.
MAAR: Twee maanden later is echter op miraculeuze wijze mijn feed weer geactiveerd en werd er door middel van automatische incasso geld afgeschreven van mijn rekening. Gemailed, gestorneerd, automatische incasso geblokkeerd voor beslist.nl, excuses ontvangen etc.
Ik dacht dat het nu echt klaar was. Maar nee hoor: Een maand later, WEER een NIEUWE factuur voor weer de volgende maand. Ongelooflijk....
Je ziet het nu al gebeuren; de kleinere bedrijven zijn massaal beslist.nl aan het verlaten. Wij keren beslist.nl ook de rug toe. Ons budget gaat nu naar Hardware.info en tweaker.net
Overigens hebben wij 2 dagen geleden de feed vervangen met nog slechts 12 producten maar alle oude producten ca. 3000 staan er gewoon nog op. Krijg ook CPC's doorberekend uit rubrieken die al lang UIT staan. Wij betalen de rekeningen niet. Bewijslast ligt niet bij ons maar bij beslist.nl. Benieuwd hoe ze dit willen hard maken.
@Yannik
Vergeet niet foto's of screenshots van alles te maken zodat je later bewijs hebt van een en ander. Onze persoonlijke ervaring is dat Beslist.nl zich weinig caulant opgestelt in dit soort zaken en koste wat kost geld wil zien. Zie ook de link die ik hierboven heb geplaatst voor wat verhalen.
Ook wij hadden de diverse feeds veranderdruim voor 1 juni (24/48 uur verwerkingstijd). hiervan diversen screenshops en andere bewijzen veiliggesteld. We hadden al het vermoeden dat de kosten 1 juni erg hoog gingen oplopen.
Wat blijkt de uitgezette rubrieken zijn toch aangezet met producten die geruime tijd niet meer in de feed stonden.
We hebben deze gegevens vanmorgen gedeeld met de juridische afdeling op ons bedrijf.
Wat doet beslist.nl op onze site? Er is geen feed meer actief. Sinds enkele dagen zien wij in analitics vrijwel constant bezoekers met IP adres in de range 195.246.237.xx en raad eens wie dat zijn? Juist beslist.nl.
Stel maar eens een vraag via de chatbox, waar die andere shops gebleven zijn, omdat er nog maar 1 shop voor een artikel is.
Dan krijg je als antwoord, dan zal het wel bij anderen uitverkocht zijn. Als je dan vraagt hoe dat zit in Google waar deze shops er nog wel mee adverteren.
Wordt de chatbox verbroken en kan je niet meer chatten. Bij opnieuw een chatbox starten krijg je de melding geen medewerker beschikbaar.
Ik denk al een tijdje dat er een overname door Ebay in het vat zit. Al ruime tijd zie je op Marktplaats.nl op ALLE categorieen Advertenties by Beslist.nl .. Click in Click out... prachtige geldkraan (kon vroeger ook met AdWords t.a.v. AdSense op je website, maar is door Google de kiem gesmoord), maar denk dat het uitmelken bij Beslist.nl nu zijn piek wel heeft bereikt. Als ondernemer kan ik er meer dan respect voor hebben, maar de strategie, zoveel mogelijk. cash is niet altijd de beste gebleken.
Ben benieuwd wat jullie daar van vinden.. het is maar een aanname, en heb geleerd dat dat niet mag. ;)
gr
UPDATE: Geen enkel product van onze site wordt meer getoond op beslist.nl, er is geen productfeed meer actief en CPC staat helemaal uit. Vandaag zie ik onder campagnes binnen google analytics dat er nog steeds heel veel sessies via beslist.nl zijn, echter met 100% BOUNCE percentage! Ik vraag me werkelijk af wat ze allemaal aan het doen zijn daar. Ik vertrouw het zaakje niet meer.
Wij krijgen ook nog steeds kliks van Beslist door, maar feed is weg en zie ook geen enkel product meer op Beslist staan hoe kun je dan 100+ kliks per dag krijgen? Zijn dit hun klik botjes die ze zijn vergeten uit te zetten?
Het loopt daar iig al lekker leeg qua shops, toen wij hadden opgezegd werden we ook direct benaderd voor welk bedrag we dan wel zouden willen blijven! Dus met andere woorden spelers als Bol en Wehkamp zullen neem ik aan hele andere bedragen betalen.
@Yannik, Thomassen
Dit is wel bizar. Geen producten online, maar wel inkomende bezoekers! Ook hier weer 100% bounce rate? Heeft misschien te maken met het "preloaden" van webshops wat ze doen. Zodra een product popup omhoog komt wordt de hele webshop van wie dat product is in een verborgen iframe geladen. Inclusief tracking javascript en dergelijken...
Wat zegt dit over de kliks die je krijgt wanneer je wel je producten aan hebt staan? Zitten deze, misschien wel neppe, kliks daar dan ook bij??
Ik vrees inderdaad dat dit nog met die pop up kliks te maken heeft, door het truukje van de website laden komen deze kliks wel in analytics terwijl deze bezoekers helemaal niet op je site zelf komen.
Zo zie je dan in analytics 1000 kliks, terwijl het in werkelijkheid maar 300 zijn, 700 zijn dus die pop up kliks die gewoon op Beslist zelf plaatsvinden en waar je dus voor betaald hebt (vreemd)
Dus in de oude situatie stelde je een klikprijs van 20 cent in, maar in werkelijkheid betaalde je al voor kliks naar je site 60 a 70 cent. Vandaar dat ze dachten dan gooien we de prijzen omhoog naar dit bedrag of meer.
Tja jammer, we verkochten veel goedkopen muziek instrumenten via beslist, we zijn nu genoodzaakt hiermee te stoppen, de kosten zijn buiten alle proporties.
We kunnen klagen over beslist, maar ik stop liever energie in het het zoeken van een altenatief, iemand een goed idee ?
Het doel van al deze sites is uiteindelijk veel geld te verdienen. Dat proberen wij natuurlijk ook. We hebben natuurlijk al veel last van sites als b.v. BOL.com, waar (nog) geen winst wordt gemaakt, maar waar wel iedereen winkelt.
Alleen een vereniging van (kleine) websshops met een eigen keurmerk en een eigen vergelijkingssite zou (misschien) een oplossing zijn.
Naar mijn mening zijn alle sites met een opzet zoals beslist.nl gedoemd.
Wat je in de nabije toekomst gaat zien is dat er hetzelfde gaat gebeuren als we al in de winkelstraten hebben gezien. De grote spelers gaan een steeds grotere rol spelen en de kleine spelers zullen verdwijnen of zich gaan richten op niche producten.
Wat voor zin heeft het vergelijken van prijzen en shops wanneer er maar een paar grote shops over zijn met nagenoeg dezelfde prijzen en aanbod? Producten vergelijken daarentegen blijft nuttig. Denk dan bijvoorbeeld aan beoordelingen, specificaties, tests, reviews, maar ook hulp bij aankoop (welke specificaties zijn nuttig voor je bijv). Maar op dit moment zijn er, uitgezonderd van electronica, geen sites waar je goed op deze manier producten kan vergelijken helaas. Een gat in de markt naar mijn mening!
Ook wij zijn geschrokken van de hoge tarieven. Veel kleine producten uitgeschakeld omdat de CPC-tarieven bijna gelijk zijn aan de producten. Het lastige is, veel kleine producten kunnen samen een grote order vormen. Maar zo is dit absoluut niet rendabel, zeker gezien het missen van de gratis weergave. Na een week meet ik wel iets minder kosten (na veel uitschakelen en handmatig nalopen) maar tegelijkertijd ook nog maar een kwart van de bezoekers en een derde van de omzet. Eens kijken wat het de komende tijd gaat doen...
Boycot beslist!
Wij hebben het een week aangezien, maar de kosten zijn voor ons ook te hoog tov van de opbrengst. Vreemd was ook dat wij moesten betalen voor de categorie "meubels" 1 euro per klik! Terwijl deze categorie uitgeschakeld stond. Ook wij gaan op zoek naar een alternatief.
Als iedereen alles inactief zet, ik durf wedden dat dit geen
3 dagen zou duren voor er reactie komt van beslist.
De verkopers hebben beslist groot gemaakt en nu doet beslist of zij ons niet meer nodig hebben.
Zonder ons zijn ze niks waard.
En die paar grote jongens die overblijven kunnen nooit een vergelijkingssite verwezenlijken.
Beslist deelt mee 25 miljoen producten, ik geloof er niks van en ze doen zoals de grote banken in crisistijd, groots doen en geen zak waard zijn.
Als er zoveel verkopers blijven weggaan is beslist na een jaar verdwenen op dit toneel.
Wat ik wel weet dat Europese wetgeving overtreden wordt;
Deze afspraken staan bekend als kartels. Zij zijn verboden omdat zij de concurrentie beperken, Prijsafspraken, Markten verdelen, Afspraken over het toewijzen van klanten.
Hoe groot of klein uw bedrijf ook is, u moet zich aan de regels houden! Als u de mededingingsregels overtreedt, kunt u een boete krijgen die kan oplopen tot 10% van uw jaaromzet. In sommige EU-landen kunnen individuele managers van bedrijven die over de schreef gaan zware straffen en zelfs een gevangenisstraf krijgen.
http://europa.eu/youreurope/business/sell-abroad/free-competition/index_nl.htm
Hier ook deze helaas negatieve ervaring als dit zo doorgaat is het totaal niet rendabel meer voor om voor 1 euro per bezoeker te gaan betalen dan maar terug naar adwords...
Wij gaan ook met Beslist stoppen! 1 euro per klick voor meubels echt schandalig. Ik hoop dat meer bedrijven beslist gaan verlaten.
Ook wij moeten helaas stoppen, dit is niet meer te betalen en totaal niet rendabel
Tarieven zijn buiten alle proporties.
Wij zijn inmiddels overgestapt naar andere vergelijkers. hardware.info, tweakers, marktplaats en kieskeurig. Onze omzet is nu zelfs hoger dan wat wij in het verleden uit beslist.nl scoorden.
Er is een totale leegloop gaande op beslist.nl (tenminste in rubrieken zoals laptops en computers). Van enige vergelijking is geen sprake meer, vaak nog maar 1 of 2 aanbieders bij een product. En dan dure aanbieders zoals bijv. Wehkamp
Beslist.nl is geen vergelijkingssite meer en dat zullen de bezoekers snel in de gaten gaan krijgen. Ten dode opgeschreven als er niet snel iets verandert.
Dit. Dat. Niets...
Er zitten nu nog veel winkels op met een gratis vermelding, dit totdat de gratis kliks op zijn, kijk dan nog maar een keer op beslist, eens kijken wat er dan nog over is.
Ik vrees het ergste.
wij gaan ook stoppen. Het is niet meer te doen. 1.38 voor schoenen. Sokken 70 cf. terwijl de sokken 2,95 zijn. En laten we het dan helemaal niet hebben over het feit hoe beslist je te woord staat als je belt. Hebben mensen nog andere tips voor vergelijking sites.
@Moos. Bol.com is een goede optie. je weet wat je dan aan provisie betaald en meteen verkopen vanaf dag 1.
Elektronica begint aardig leeg te lopen op Beslist.nl. Ook de grote jongens stopper ermee:
http://www.emerce.nl/nieuws/alternatenl-stopt-beslistnl
Net op nu.nl:
De leegloop is begonnen...
In ieder geval elektronicawebwinkel Alternate.nl en Mediamarkt zijn niet meer op Beslist.nl te vinden. Bol.com heeft ruim de helft van de producten verwijderd.
Voor de volledigheid:
http://www.nu.nl/tech/4071229/grote-webwinkels-halen-producten-van-vergelijkingssite-beslistnl.html
Eerder hebben wij een keuze gemaakt voor CPS, omdat dit gewoon beter uitkwam met de producten die wij voeren op Beslist. Tegelijkertijd wel erg prettig dat je alleen betaald voor de gemaakte verkoop. Ook hier zitten haken en ogen aan, maar toch.
Op zich ging dit wel redelijk, tot 1 juni 2015. Eigenlijk al iets eerder, maar toen begon het echt. We kregen vrijwel geen enkele bezoeker meer binnen via Beslist.nl. Alles nagelopen maar aan onze kant toch echt alles op orde.
Wat bleek: onze producten werden gewoon niet meer getoond. Te goeder trouw diverse malen contact opgenomen, tot de maat vol was.
Wat blijkt, CPS wordt gewoon niet meer getoond. Er wordt continu gerefereerd aan ecpc maar ja, hoe kun je een betere rating hebben als je producten niet getoond worden aan de consumenten. Beetje lastig maar erg frustrerend.
Deze week kwam dan toch het hoge woord eruit. Met de wijziging op CPC is ook gelijk het besluit genomen om CPS gewoon niet meer te laten zien. Alleen maar CPC of gratis winkels.
CPS verdient gewoon niet genoeg en er zouden bizar hoge CPC bedragen betaald moeten worden. Feitelijk ronduit onbeschoft dat een dergelijk iets gebeurd, zonder hier eerlijk over durven te communiceren.
Neem dan je klanten mee en informeer ze, in plaats van stil te blijven en eerder betaalde tegoeden in je zak te houden.
Dit is de doodsteek voor beslist. Jammer, was een mooi podium maar ook voor games en software gaat de leegloop verder. Alleen nog wat gratis accounts en dan einde oefening, doek dicht.
Direkt na de enorme verhoging van de tarieven gestopt met beslist, wij draaien nu een tijdje zonder opname in beslist en van de verwachte omzetafname is in het geheel geen sprake.
Sterker nog, onze omzet is sindsdien alleen maar gestegen.
Door de sterke afname van het aantal artikelen in beslist zoeken mensen waarschijnlijk nu al meer en meer via andere kanalen.
Wij hebben beslist dus helemaal niet nodig...
@Charles
Dat was ook onze ervaring toen wij enige jaren geleden stopten. En dan heb ik het nog geeneens over de moeite (en dus kosten) die we besparen omdat we niet dagelijks bezig hoeven te zijn met het checken van de clicks, de kosten, de feed etc. Helaas, voor ons toen, een bittere noodzaak bij beslist.nl.
Maar goed, Beslist.nl droeg voor ons maar voor een zeer klein % bij aan de omzet. Ik heb ook shops gesproken waarbij beslist.nl juist verantwoordelijk was voor een zeer groot, dan niet grootste, deel van de omzet. Misschien dat voor hen het beeld heel anders is.
Overigens denk ik niet dat mensen nu meer zoeker omdat beslist.nl minder artikelen heeft. Ik denk dat dit zoekgedrag juist een trend is die al enige jaren aan de gang is. Hierdoor is het in toenemende mate oninteressant geworden om via meerdere kanalen te adverteren omdat het risico dat je dubbel hebt betaald (bijv 1 keer via adwords en 1 keer via beslist.nl) voor 1 klant drastisch is gestegen.
Ik kan dan ook iedereen aanraden om eens een korte periode te proberen te adverteren via maar 1 kanaal. Het zou best wel eens kunnen zijn dat de omzetdaling zeer minimaal is terwijl de kosten drastisch omlaag gaan!
Ook Gameshop Twente heeft beslist.nl helaas moeten verlaten.
Met onze lage marges kan dit echt niet uit, beslist.nl vraagt extreme klikprijzen.
Voorbeeld:
Als je een conversie van 4 procent heb (dat is relatief hoog), zouden wij 25X 70 cent moeten betalen aan beslist.nl, 17,50 euro. Dat kan uiteraard nooit uidat is is zwaar verliesgevend.
Er komen steeds meer betere een eerlijke vergelijkings sites op de markt, zie bijvoorbeeld Scoupz,
Een vast abonnement per maand van 55 euro ipv 1 euro per klik bij beslist.
http://nl.scoupz.com/
Wij gaan ons hier aanmelden, wie volgt?
Wij sluiten ons volledig aan bij Marcel hierboven, ook wij yourgamezone.nl hebben beslist verlaten. De prijzen per klik gaan totaal nergens over en zijn niet betaalbaar. De categorie games is zo goed als leeg, alleen nog enkele startende shops met 1250 gratis kliks en dan is t helemaal leeg als die straks op zijn. Beslist is geen prijsvergelijker meer helaas R.I.P.
De categorie DVD is ook behoorlijk leeg gelopen. Een aantal grote titels waar ik naar keek hebben nog maar 4 aanbieders.
En ook in mijn eigen branch zie ik nog maar 2 serieuze aanbieders staan. Dit terwijl een aantal jaar geleden dit een veelvoud hiervan was.
Ook zie ik nu dat ze de hoeveelheid artikelen weggehaald hebben bij iedere categorie. Onderdeel van het nieuw ontwerp, of werden het er te weinig?
nl.scoupz is inderdaad een aardige nieuwe optie, maar niet voor de kleine ondernemer met minder dan 2000 artikelen.
Dan blijft die 55 euro per maand nog steeds een aardige investering.
Voor de kleine ondernemers zou dat richting de 25 / 30 euro beter zijn verwacht ik zo.
Andere aardige vergelijkers zijn shopalike en kiesgoedkoop.nl, Kieskeurig heeft ook een nette cpc verhouding maar alleen die aansluitkosten zijn te hoog en dat is jammer.
Een goede vergelijksite rekent geen aansluitkosten en ook geen abnormale cpc tarieven.
Beslist.nl, tja we gaan het meemaken wat de toekomst voor hen brengt.
Een zeer goede optie is shopmania.nl. Tot 2000 artikelen zelfs gratis en ook alle grote jongens als bol.com, wehkamp, hema, blokker, leenbakker, kwantum etc zitten er allemaal op.
Deze site is voor de consument echt een aanrader en ook voor de kleinere webshops zonder grote marketingbudgetten een prima alternatief voor beslist.
Op dit moment werken zij weer op basis van CPS maar dan met een winkelmandje op hun site. Zoals ook onderaan in het artikel is voorspeld. Het nadeel is vooral dat je commissie over retouren niet terug gestord krijgt. Dat vind ik wel een vreemde constructie en ook fraude gevoelig. Heeft iemand hier ervaring mee?