Etam Groep Retail maakt een doorstart dankzij een consortium van investeerders uit de detailhandel. Dat maakten de curatoren gisterenavond bekend. ‘Wij zijn gewoon open’, prijkt al weken bovenaan de homepage van webwinkels Missetam.nl en Promiss.nl.
Medio april werd al bekend dat veertien partijen zich hadden gemeld voor een doorstart van de groep. Nu is er een consortium van verschillende investeerders gevormd om het bedrijf nieuw leven in te blazen. Hoe de toekomst van de ketens Miss Etam en Promiss vorm moet krijgen, wordt later deze maand bekendgemaakt. De doorstart wordt ter toetsing voorgelegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Faillissement
Bij Etam Groep Retail werken ongeveer tweeduizend mensen. Miss Etam heeft tweehonderd filialen in Nederland, zuster Promiss heeft er zestig. Het hoofdkantoor en distributiecentrum zijn gevestigd in Zoetermeer. De holding kreeg in april uitstel van betaling verleend en werd een paar dagen later failliet verklaard. De financiële problemen waren ‘het gevolg van de toegenomen druk op de Nederlandse moderetailmarkt en de sterke opkomst van e-commerce’, liet het bedrijf weten. Digitale investeringen kwamen te laat.
Online val
Volgens bijzonder hoogleraar e-commerce Cor Molenaar is de Etam Groep ‘met open ogen in een online val gelopen’, door zich uit te leveren aan Wehkamp en Zalando. Zijn betoog vindt u hier.
Over de breedte in retail is al jaren een drastische verandering gaande. Helaas hebben de grijze pakken in de direktiekamers jarenlang niet geluisterd naar alle "predikers in de woestijn". Consumenten gedrag veranderde over twee duidelijke assen: 1. Mainstream zakte weg en verhuisde of naar onderscheidende merken of naar de onderkant vd markt naar bedijven als Primark, Action etc. 2. Online non food verkopen gaan 30-50% van de totale omzet worden. ( werd in 2007 als door partijen als GfK, Forrester en Gartner voorspeld ) Miss Etam heeft verzuimd om de veranderde consument een alternatief te bieden. Alleen de "ouderwetse" consument van 50+ bleef de keten trouw. Over de as van de prijs zou alleen gekund hebben mits de volumes groot genoeg waren en de kosten zo laag mogelijk. Een merk bouwen van Miss Etam was eenvoudiger geweest, maar ook deze stap is niet gezet. Wanneer de nieuwe investeerders geen merk weten te bouwen, valt voor Miss Etam over enige tijd definitief het doek.
Kijk, een winkelformule is GEEN werkgelegenheidsproject, en het is ook manier om leegstand in winkelcentra te voorkomen.
Die winkelformule heeft alleen kans als zij zich succesvol kan onderscheiden van de concurrentie en daarmee haar beoogde klanten (dus niet iedereen), een propositie biedt die ze niet kunnen weerstaan. Zo'n propositie houdt per definitie in dat fysieke winkel en webshop volledig geïntegreerd worden in een volkomen nieuwe winkelformule: De Nieuwe Winkelier.
Hoewel Omnichannel, met name door Prof. Cor Molenaar, als 'Redding van de Winkel' wordt gepropageerd, kán het niet als zodanig werken. Waarom niet, is te lezen in mijn nieuwe blog "De Mythe van Omnichannel". Het zou voor Miss Etam betekenen dat ze hun operationele kosten, én hun werkkapitaal, zo'n beetje kunnen halveren. Dát lijkt me aanlokkelijk genoeg om het eens te proberen, toch?
Zoveel goeroes die allemaal weten hoe het zit en al jaren roepen wat je verkeerd doet of hebt gedaan, met onze hoogleraar voorop geven deze goeroes inhoud aan het spreekwoord "de beste stuurlui staan aan wal".
Ik denk dat deze 'specialisten' iets teveel prediken voor eigen parochie en daardoor de boodschap die ze al jaren pleiten te verkondigen te diffuus is geworden en daardoor ook iets teveel in zichzelf zijn gaan geloven. Want als je het al zo vaak hebt geroepen en niemand doet er iets mee, moet je toch eens naar je eigen verhaal gaan luisteren!
Ben overigens best nieuwsgrierig naar wie van deze 'specialisten'dan ook daadwerkelijk met zijn spreekwoordelijk "poten in de modder" heeft gestaan en kan aan tonen een retailketen van deze omvang als leider succesvol door deze tijden te hebben gemanouvreerd.
In het geval van de Etam Groep zou ik eerst even wachten tot de plannen worden gepresenteerd voordat ik een reactie geef. Maar dat zou ik doen...