Twinkle | Digital Commerce

Home24 en Westwing: topgroeiers op online woonmarkt

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:16

De Duitse woonwebwinkels Westwing en Home24 hebben omzettechnisch een zeer goed jaar achter de rug. Westwing zag zijn opbrengsten met een goede 66 procent stijgen, Home24 maakte een explosieve groei door van 72,5 procent.

Rocket Internet publiceerde onlangs de omzetcijfers over 2014 (pdf) van 'Zalando's woonzusjes'. Beide bedrijven lijken dezelfde omzet- en winstontwikkeling door te maken als Zalando, dat de eerste jaren flink groeide en forse verliezen boekte, maar het afgelopen jaar (een minder grote) omzetgroei koppelde aan winst.

Westwing
Westwing, een besloten shoppingclub, noteerde in 2014 een totale omzet van 183,3 miljoen euro. Wel boekte het bedrijf een verlies van 46,9 miljoen euro, wat momenteel 25,6 procent van de omzet representeert (in 2013 was dit aandeel nog 33,3 procent).

Home24
Home24 boekte een omzet van 160,1 miljoen euro. Ook deze retailer noteert een verlies, van 49,4 miljoen euro. Vorig jaar was 30,8 procent van de omzet verlies bij Home24. In 2013 was dit nog meer: 34 procent.

Zeven schuren
Home24 investeerde vorig jaar in twee nieuwe distributiecentra, om met een totaal van zeven magazijnen zeven Europese landen te kunnen bedienen. Voor dit jaar zullen de investeringen groot blijven; Home24 lanceerde recentelijk een mobiele app met 'Tinder-feature', de lancering van een eigen merk staat op de rol.

Westwingnow
Westwing breidde in 2014 uit naar vijf nieuwe landen. Voor dit jaar is het belangrijkste wapenfeit de opening van een apart online woonwarenhuis: Westwingnow werd in februari gelanceerd.