Webwinkeliers en e-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze aflevering: posterXXL.
Tekst: Mark Verduijn / Beeld: Twinkle/BBP Media
Wie is posterXXL?
PosterXXL is een Duitse online aanbieder van fotoproducten zoals fotoboeken, fotoposters, fotogeschenken en het inlijsten van foto's. Het bedrijf is opgericht in 2004 en is volgens Delphine Lambot, country manager Benelux, één van de belangrijkste spelers van fotodiensten in de Duitse markt. PosterXXL wil klanten de mogelijkheid geven meer uit foto's te halen tegen de beste prijs en kwaliteit. De gehele productie van alle fotoproducten vindt plaats in München. In de internationale Europese markt zijn bedrijven als Albelli en Pixum de grootste concurrenten.
Naast Duitsland is het bedrijf actief in Frankrijk, Oostenrijk en in de Benelux. In Nederland - actief sinds 2006 - heeft Posterxxl.nl zijn plaats gevonden op de markt. Hierbij zegt Lambot dat er 'zeker nog potentieel zit in de Nederlandse markt'. De omzet is het afgelopen jaar gestegen, de verwachting is dat de nieuwe website daaraan een impuls gaat geven.
Waarom een nieuwe website?
Posterxxl.nl is op 17 februari 2015 live gegaan. De webwinkel is - op de taal en betaalmethoden na - een kopie van Posterxxl.de. ‘De lancering van de Duitse webshop was in augustus 2014. Vanwege het succes in Duitsland is deze versie zonder grote wijzigingen geheel overgezet naar Nederland. Als de introductie in Duitsland niet geslaagd zou zijn geweest, dan had de uitrol naar Nederland nog niet plaatsgevonden.’
Het redesign van de website was een project van de groep posterXXL. Vooraf werd besloten om voor alle landen een gelijke versie te maken, daarbij wel rekening houdend met de lokale eigenschappen van elk land. Het design was sinds enkele jaren onveranderd en had een opfrisbeurt nodig. Met de relaunch wil posterXXL de gebruiksvriendelijkheid en belevenis voor de klant verbeteren.
Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er ook functionaliteiten aan toegevoegd?
De Duitse, en later ook de Nederlandse relaunch bestaat uit een redesign van de webwinkel plus het toevoegen van een aantal functionaliteiten. De backend is onveranderd gebleven.
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen en nieuwe functionaliteiten?
De eerste verandering in de webwinkel is de uitgebreidere inzet van plaatjes. Lambot: ‘We willen de klant een reëel beeld geven van onze producten. Zo worden nu alle producten in huis gefotografeerd en tonen we het gebruik ervan ook op video's. Dit geeft een duidelijker beeld van bepaalde formaten - bijvoorbeeld door een fotoboek dat vastgehouden wordt door een model - en door middel van inzoomfuncties ook van de structuur van het materiaal waarop wordt afgedrukt.’
Een tweede verandering is de zogenaamde sterrenwaardering van de af te drukken foto's. ‘De website geeft aan de hand van sterren aan of de kwaliteit van je foto voldoende is voor het gekozen materiaal en foto. Hiermee willen we de klant erop wijzen in hoeverre het gekozen product aan zijn verwachtingen zal voldoen.’
Een derde vernieuwing is de optie Fotowereld, waarbij de klant een professionele foto kan kiezen uit een databank met meer dan een miljoen beelden. Andere verbeteringen zijn de mogelijkheid tot het volgen van de status van de bestelling en de verwachte leveringsdatum die wordt getoond.
Met de lancering van de nieuwe website presenteert posterXXL ook de nieuwe Designer software. Momenteel is die alleen geschikt voor Windows pc's, maar volgens Lambot staat er voor deze zomer een Mac-versie op stapel. De Designer software is een gratis tool voor zowel online als offline ontwerpen van fotoboeken en fotokalenders. Hiermee komt het bedrijf tegemoet aan de vraag van gebruikers om op hun gemak te ontwerpen door hun werk op te kunnen slaan op hun eigen computer en later te kunnen afronden. De tool bevat veel designvoorbeelden, daarnaast kan de gebruiker ook beeldmateriaal van zijn eigen computer of social media gebruiken.
Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
Met de nieuwe sfeer en omgeving moet de nieuwe website een echte belevenis worden voor de klant. Lambot vertelt dat het nieuwe design heeft gezorgd voor een verhoogd conversieratio. Bovendien is de zichtbaarheid van de website op zoekmachines gestegen.
Is de website extern of intern ontwikkeld?
De nieuwe website is geheel intern ontwikkeld.
Is het geplande budget overschreden?
Daarover kan Lambot niets zeggen, omdat zij bij de Duitse relaunch niet betrokken is geweest. De uitrol naar de Nederlandse website is volgens planning en budget gerealiseerd.
Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
In deze relaunch is de website responsive gemaakt voor tablets. Responsiveness voor smartphones staat voor volgend jaar op de agenda. Daarnaast staat de ontwikkeling van een aantal apps op het programma.
Oude homepage:
Nieuwe homepage:
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2015.
Mooi nieuw design maar waarom is er niet direct gekozen voor een adaptive / responsive design? Lijk me juist dat veel mensen via tablets etc bestellen aangezien daar hun fotos vaak op staan?