De webwinkelconversie op smartphones is in een jaar tijd meer dan verdubbeld in de VS. Ze ligt nog altijd aanmerkelijk lager dan die op pc’s en tablets, maar het verschil is veel kleiner geworden. De gemiddelde orderwaarde op smartphones is ook gestegen.
Dat blijkt uit de laatste ‘Performance index’ van MarketLive, waarin cijfers over Amerikaanse online retailers zijn verzameld. Lag de conversie op smartphones in het eerste kwartaal van vorig jaar nog op 0,4 procent, afgelopen kwartaal bedroeg die 1,0 procent, ofwel 1 op de 100 bezoekers.
Conversie
De conversie op tablets kwam uit op 2,0 procent, versus 1,7 procent vorig jaar, die op desktops en laptops nam af tot 2,7 procent (was 3,0 procent). Bezoek via vaste computers gaat nog altijd het vaakst over tot een aankoop, maar de verschillen tussen de devices nemen af.
Orderwaarde
Dat geldt niet alleen voor de conversie, maar ook voor de gemiddelde orderwaarde. Die op smartphones nam met 10,4 procent toe, tot 128,11 dollar. Op tablets lag het gemiddelde bonbedrag op 141,21 dollar (plus 10,2 procent), nog maar iets lager dan dat op desktops en laptops (145,05 dollar, een plus van 4,2 procent).
Mobiele opbrengst
Al met al is de gemiddelde opbrengst per smartphonebezoeker met 147 procent gestegen, zoals in onderstaande tabel van eMarketer (op basis van de MarketLive-cijfers) is te zien.
Verschuiving
De mobiele conversie- en bestedingsgroei komt niet ongelegen en is eigenlijk ook niet onverwacht, omdat retailers een steeds groter deel van het bezoek op smartphones ontvangen. Dat gaat ten koste van bezoekers op vaste apparaten, die gemiddeld nog altijd ruim drie keer zoveel geld in het laatje brengen.
U kunt het complete rapport van MarketLive (kosteloos) opvragen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Conversie op smartphones omhooggeschoten
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.