Twinkle | Digital Commerce

‘Britse webshops noteren afleverrecord in eerste kwartaal’

2017-05-27
180101
  • 1:23

Britse webwinkels hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 94 procent van de online orders op tijd bij de klant afgeleverd. Een record, volgens de retailorganisatie Interactive Media in Retail Group (IMRG), die deze gegevens sinds 2011 elk kwartaal bijhoudt.

‘En dat in een markt waarin wij voorspellen dat er dit jaar meer dan 1 miljard orders zullen worden verstuurd’, zegt Andrew Starke, hoofd E-logistics bij IMRG, in een bericht van de retailorganisatie. In de maand maart werd het laagste aantal mislukte eerste bezorgingen genoteerd; 2,9 procent van de orders werd niet bij de eerste afleverpoging in ontvangst genomen.

Volume
Het bezorgvolume steeg in het eerste kwartaal met 11 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Dit is een hoger groeicijfer dan dat van de online omzet (plus 7 procent) in het eerste kwartaal, wat betekent dat online retailers meer orders dienden te verzenden om dezelfde omzet te kunnen genereren.

Next day delivery populairder
Volgens Starkey proberen retailers verkopen te stimuleren door voordelige next day delivery opties aan klanten te bieden. Deze verzendmogelijkheid werd in het eerste kwartaal van dit jaar 18 procent meer gebruikt dan in dezelfde periode in 2014.

Dieptepunt in december
De cijfers van IMRG over het eerste kwartaal zijn positiever dan die over de maand december in 2014. Toen werd een dieptepunt bereikt in het aantal op tijd geleverde orders: 85 procent. De oorzaak was de verwerking van extra artikelen die op Black Friday waren besteld.

Lees ook:
Q&A: ‘Meer online bestelde kerstcadeaus op tijd geleverd’ (7-1-2015)
Trek lessen uit decemberpieken (4-3-2015)