Zalando boekt nu ook buiten zijn thuisregio Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (DACH-landen) winst. In het vierde kwartaal van 2014 noteerde de online retailer in de rest van Europa (inclusief Nederland) een rendement van 6,1 procent.
Dat blijkt uit het definitieve jaarrapport dat de retailer vandaag heeft gepubliceerd.
In de DACH-landen bedroeg Zalando's winstmarge in het vierde kwartaal 12,3 procent. De winst in deze regio kwam voor het volledige jaar uit op 6,7 procent ofwel 83 miljoen euro. De rest van Europa bleef, door verliezen in de eerste drie kwartalen van vorig jaar, steken op 1,3 procent verlies voor het volledige boekjaar (-11,6 miljoen euro).
Minder sterke omzetgroei
Zalando’s totaalomzet kwam, zoals eerder al in een voorlopig omzetrapport werd gemeld, vorig jaar uit op 2,2 miljard euro. Dat staat gelijk aan een groei van 25,7 procent, een halvering ten opzichte van de groei in 2013. Vooral in de 'overige markten' groeide Zalando veel minder hard (36,9 procent in 2014 versus 87,6 procent in 2013). Maar ook de groei in de DACH-landen was minder sterk (16,8 procent in 2014 versus 36,6 procent in 2013).
Koers vasthouden
Zalando geeft aan in 2015 dezelfde omzetkoers te willen varen als vorig jaar. De voorspelling ligt op 20 tot 25 procent groei. Dit jaar wil de retailer ‘op grote schaal’ nieuwe werknemers gaan aannemen en verder werken aan verschillende projecten. Eén van die projecten is het onlangs gelanceerde Project Z, waarbij persoonlijke winkelassistenten de klant adviseren.
Merkwaardige kop boven dit artikel.
Ze zijn alleen in het 4e kwartaal buiten de thuismarkt winstgevend geweest en over heel het jaar 2014 verlieslatend.
4e kwartaal is voor het gros van de winkelbedrijven het beste kwartaal.
Geen idee verder wat er binnen de DACH-landen precies gebeurt. Zalando heeft in ieder geval nog heel wat verliezen uit voorgaande jaren goed te maken.
@Martine Bakx: de kop is feitelijk juist, want die heeft betrekking op de meest recente gegevens (over Q4).
De laatste kwartaalomzet buiten de DACH-regio vertegenwoordigde ruim 30 procent van de jaaromzet (bovengemiddeld inderdaad), maar vergeet niet dat Zalando gedurende het jaar überhaupt doorgroeit.
Een winstmarge van 6,1 procent (= ruim 16 miljoen euro) is niet niks. Binnen de DACH-regio was de procentuele winstmarge in Q4 overigens nog twee keer zo hoog.