Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel Awards: vakjuryvoorzitters aan het woord

2017-05-27
180101
  • 3:58

Vier deskundige jury’s buigen zich over de vakprijzen die volgende week worden uitgereikt op het Thuiswinkel Awards Gala. Donderdag komen zij voor het laatst bij elkaar. Hoe denken de voorzitters over het vak en over de Awards? En waar gaan ze op letten?
 
Tekst: Arjan van Oosterhout | Beeld: Twinkle/BBP Media
 
Arjen Bonsing, Beste Webwinkel van Nederland
Customer journey en customer value, dat zijn de begrippen waar Arjen Bonsing zich dagelijks mee bezighoudt. Hij ontwikkelde verschillende modellen om de operationele en strategische kwaliteit van e-commerce activiteiten te analyseren en te koppelen aan advies over optimalisatie. Bonsing stond aan de basis van de recent gelanceerde internationale Ecommerce Benchmark en van de meetlat waarlangs de kandidaten voor de titel ‘Beste Webwinkel van Nederland’ worden gelegd. Dit jaar staat in het teken van een verdere professionalisering van de belangrijkste e-commerce prijs van ons land, legt hij uit. ‘De deelnemers krijgen het verzoek zowel een gedegen motivatie in te sturen als een aantal kerncijfers aan te leveren. Daarnaast worden de vijf partijen die de laatste ronde halen doorgelicht met behulp van de customer journey analysis methode. Daarbij worden alle processen aan de hand van daadwerkelijk aangevoerde aankopen en retouren getoetst.’

Het keurkorps zal volgens Bonsing met name letten op de vernieuwingen, optimalisaties en innovaties die de gegadigden afgelopen jaar hebben doorgevoerd. ‘Alle kandidaten voor deze Award hebben de basisprocessen al goed voor elkaar. De jury kijkt daarom vooral naar die aspecten waarop de partijen zich onderscheiden. Dit jaar belooft interessant te worden; naast de vertrouwde namen hebben zich veel nieuwe deelnemers ingeschreven, ook uit nieuwe online productgroepen als food.’
 
Suzanne Ekel, Beste Startende Webwinkel van Nederland

Na dienstverbanden bij onder andere Monsterboard, Greetz en Squla, is Suzanne Ekel nu ruim een jaar hoofd marketing bij Twitter Benelux. Effectieve online marketing is volgens haar één van de twee succesfactoren voor e-commerce. ‘Heb je de gehele online marketingmix op orde? Weet je daarbij big data, inzichten en great content te combineren?’ De andere succesfactor is ook marketinggerelateerd volgens Ekel, die een goed aanbod, usability, klantenservice, betaalopties en leveringsvoorwaarden als hygiënefactoren beschouwt. ‘Weet je je van de rest te onderscheiden door echt een merk op te bouwen dat ergens voor staat, inspireert en de consument naar jouw shop leidt en niet naar die van een concurrent?’

In het selectieproces van de Beste Startende Webwinkel van Nederland let Ekel met haar collega-juryleden op een combinatie van dingen: een overtuigende visie, onderscheidend vermogen, idealiter ook een inspirerend merkgedachtegoed en vooral: passievol ondernemerschap. ‘En natuurlijk moet de webwinkel staan als een huis en moet er voldoende potentieel in de markt zijn voor een duurzaam succes. De onderbouwing van starters is nog wel eens wat mager, of anders gezegd: de ambitie wat naïef groot. De jury houdt beslist van big ideas, maar een realistische kijk is wel noodzakelijk voor je geloofwaardigheid.’

Eduard de Wilde, Cross-Border E-commerce Award
Al meer dan twintig jaar ontwikkelt Eduard de Wilde e-commerce strategieën, momenteel  als director van VODW Digital. ‘Vanaf de eerste online transactie was ik gefascineerd door het feit dat mensen vanaf een beeldscherm producten kopen. Die fascinatie is nooit meer weggegaan. Het is ook de reden dat ik zelf een webshop run: Helfi.nl.’

De helft van Helfi’s omzet uit de verkoop van supplementen en voedingsmiddelen komt van buiten Nederland. ‘Je kunt dus stellen dat ik wel affiniteit heb met deze Award’, aldus de Wilde, die het e-commerce speelveld steeds meer internationaal ziet worden. Merkfabrikanten dreigen volgens hem ‘ten prooi te vallen aan volledige mededinging’, achter virtuele muren die Amazon, Alibaba, Zalando, maar ook Google en Facebook momenteel optrekken. ‘Direct contact met eindklanten is daarom essentieel’, benoemt hij de kern van zijn advieswerk.

Bij de beoordeling van de kandidaten voor de Cross-Border E-commerce Award staat de strategische motivatie voorop, laat De Wilde weten. ‘Het interessante van deze Award is dat het aanzienlijk complexer is dan het bewerken van één thuismarkt. Verschillende talen, internationale marketing, cultuurverschillen en logistiek vormen grote uitdagingen. Er is niet één beste manier. Daarom maakt ook iedereen een kans.’
 
Joost Steins Bisschop, Beste Mobiele Webwinkel van Nederland
*
Als partner bij Jungle Minds ontwikkelt Joost Steins Bisschop naar eigen zeggen ‘innovatieve nieuwe concepten voor meestal oude bedrijven’. Ook schrijft hij veel, onder andere als columnist voor Het Financieele Dagblad. ‘We hebben haast’, zegt hij over de digitale storm over het retaillandschap. ‘Het begint door te dringen dat er iets aan de hand is. De bewegende consumenten veranderen sneller dan veel zittende bedrijven.’

Steins Bisschop noemt haalbaarheid, innovatieve kracht, onderscheidend vermogen en presentatie als onderdelen van de beoordelingsmix voor de mobiele vakprijs: ‘We hebben even nodig gehad om te wennen aan het idee dat mobile commerce leidend kan zijn in bepaalde fasen van klantcontact, maar het begint goed te komen.’
 
Dit artikel komt uit een uitgave over de Nationale Thuiswinkel Awards 2015. Die verscheen als bijlage bij Twinkle 3-2015.
 

Lees ook: Thuiswinkel Awards: de genomineerden voor 26 maart

* Joost Steins Bisschop heeft de voorzittershamer van de jury voor de Beste Mobiele Webwinkel overgedragen aan internetondernemer Durk Jan de Bruin.