Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van... Twyst

2017-11-09
180101

Webwinkeliers en e-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze aflevering: Twyst.

Tekst: Mark Verduijn

Wie is Twyst?
Twyst, opgericht in 2010, is een webwinkel in dames-, heren- en kinderondergoed. Het assortiment is door de komst van vele nieuwe merken in vier jaar tijd uitgegroeid tot 3.500 verschillende items. Twyst staat volgens oprichter Guillaume van de Laar voor excellente service. Deze komt onder andere tot uiting in gratis verzending en retouren, en een gratis cadeauservice.

Sinds de oprichting is Twyst 'explosief gegroeid' in zowel aantal unieke bezoekers (60.000 per maand), klanten en omzet. Ondanks de economische tegenwind zijn deze cijfers het afgelopen jaar stabiel gebleven.

Waarom een nieuwe website?
'Er was nogal wat achterstallig onderhoud ontstaan', zegt Van de Laar. Reden daarvoor was het onverwachte vertrek van een externe developer die de ins and outs meenam van de maatwerk webwinkel. Met als gevolg foutmeldingen, een achterhaald bestelproces van vijf pagina's en een oplopende achterstand in eigentijdse websitefunctionaliteiten.

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er ook functionaliteiten aan toegevoegd?
Niet alleen het jasje van de webwinkel is vernieuwd. Van de Laar koos Magento als motor voor de nieuwe online shop. Naast een one page checkout kunnen bezoekers nu het assortiment ook filteren op zaken als, merk, stofsoort, maat en enkel- en meerstuksverpakkingen. Verder hebben klanten de mogelijkheid gekregen om achteraf te betalen en is de seo-structuur aangepast voor betere vindbaarheid in zoekmachines.

'Het nieuwe design van Twyst oogt rustiger. Er is meer witruimte, minder tekst en meer gebruikgemaakt van afbeeldingen. Overbodige opmaakelementen zijn volgens het less is more-principe weggelaten. Het design van de merkenpagina's is gebaseerd op hun eigen look and feel. Zo krijg je een shop-in-shop idee dat bijdraagt aan het vertrouwen van bezoekers.'

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
'Sommige veranderingen aan de site zijn niet direct merkbaar. Zo heeft de nieuwe seo-structuur tijd nodig voordat het resulteert in betere vindbaarheid in zoekmachines.' Vooral de aanpassing van het bestelproces betekende volgens Van de Laar een conversie- en in dit geval ook een omzetstijging van zo'n 21 procent. Met andere woorden: een hoger 'bonbedrag' heeft het redesign niet gebracht.

Is de website extern of intern ontwikkeld?
Bij het ontwikkelen van de nieuwe website zijn meerdere partijen betrokken geweest. Vier Hoog grafisch ontwerp uit Someren nam het visual design voor zijn rekening. Twyst had dit bureau al eerder ingeschakeld voor diverse ontwerpopdrachten. De implementatie van het webdesign en Magento-ontwikkeling was in eerste instantie uitbesteed aan een freelancer.

Is het geplande budget overschreden?
Het redesignbudget voor Twyst is zowel financieel als in tijd flink overschreden. Van de Laar: 'Wij zijn met dit hele traject een kleine twee jaar bezig geweest. Dat is natuurlijk veel te lang.' De oorzaak hiervoor legt hij onder andere bij een freelancer die zich vertilde aan de complexiteit van Magento. Nadat deze freelancer na een jaar de handdoek in de ring gooide, koos Van de Laar na een pitch voor het Groningse Guapa Media. 'Deze vertragingen hebben gezorgd voor een fikse overschrijding van het financiële budget van meer dan 400 procent.'

Wat zijn de geleerde lessen uit het project?
Van de Laar trekt meerdere lessen uit het redesigntraject. 'Het is voor mij lastig om de prijs-kwaliteitverhouding van developers of ontwikkelingsbureaus goed in te kunnen schatten. Dan loop je het gevaar dat je de keuze maakt voor een partij die een traject niet aankan, zoals gebeurde met de freelancer.' Hoewel dure en gecertificeerde bureaus meer zekerheid over de kwaliteit bieden, is dat volgens hem nog geen garantie voor een vlekkeloze samenwerking. 'Ik heb geleerd dat menig bureau zich in de offertefase mooier voordoet dan het in werkelijkheid is. In die fase lijkt alles tegen het gestelde tarief mogelijk. Echter zonder duidelijke, gedetailleerde beschrijvingen van de functionele eisen en wensen voor de shop, ontstaan er makkelijk misverstanden. Het gevolg is dan uitloop in tijd en financiën.'

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
'Op een gegeven moment moet je keuzes maken welke functionaliteiten wel en niet nodig zijn om live te gaan. Precies om die reden is er bij de introductie van de nieuwe site gewacht met responsiveness', aldus Van de Laar. Na verwachting zal dit voorjaar de website responsive zijn in zowel design als content voor smartphones.

Oude homepage

Nieuwe homepage

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2015.