Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond: ‘Bedrijven houden duur klantenservicenummer’

2017-11-09
180101
  • 1:07

Een aantal webwinkels en reiswebsites heeft nog steeds een te duur klantenservicenummer. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Vaak worden nog 0900-nummers gebruikt om klanten te woord te staan.

Klantenservicenummers waarbij per minuut moet worden afgerekend zijn sinds de invoering van de nieuwe consumentenwet niet meer toegestaan. Telefoongesprekken mogen nog maximaal 1 euro per gesprek kosten, bovenop de standaard belkosten. De Consumentenbond bekeek de tariefinformatie bij verschillende bedrijven – waaronder webwinkels en reiswebsites – en belde deze nummers ook na.

Technische vragen
Diverse (online) elektronicazaken bieden de klant een gratis klantenservicenummer, maar zijn voor technische productvragen alleen te bereiken via een duur 0900-nummer. Plasmadiscounter.nl, onderdeel van Creat2Fit, wordt daarbij als voorbeeld genomen; deze webshop rekent een tarief van 80 eurocent per minuut.

40 euro per gesprek
Dit doen ook diverse reiswebsites. D-reizen is buiten kantooruren alleen te contacteren via een 0900-nummer en ook BudgetAir.nl, Roompot Vakanties en Vlucht24.nl zijn redelijk duur te benaderen via de telefoon. Vlucht24.nl vraagt 80 eurocent per minuut tot een maximum van 40 euro per gesprek.

WhatsApp
Een aantal Nederlandse webwinkels biedt naast de 'ouderwetse' manieren van klantcontact ook WhatsApp aan als manier om met de klant te communiceren. Onder andere Coolblue en De Online Drogist hebben WhatsApp al omarmd.