VanHaren blikt terug op een goed jaar, met 7,8 procent omzetgroei in een krimpende markt. De schoenketen is onderdeel van de Duitse Deichmann Groep, waarvoor het ook als ‘omnichannel’ voorbeeld dient.
VanHaren zegt de vruchten te plukken van ‘ship to home’; winkelbezoekers kunnen niet voorradige schoenen op de vloer online bestellen en deze vervolgens thuis laten bezorgen. Die optie gaat Deichmann, actief in 23 Europese landen en de VS, nu internationaal uitrollen.
Bestellen & Ophalen
Ook gaat het schoenenconcern werk maken van click & collect in de verschillende landen. VanHaren-topman Krein Brons vertelde Twinkle een jaar geleden dat de Nederlandse keten daar eind 2014 mee zou beginnen, maar de introductie blijkt uitgesteld tot volgende maand. ‘Bestellen & Ophalen’, gaat de optie heten.
Brons in de persverklaring van vanochtend: ‘Onze klanten bestellen op de online shop de schoenen en kunnen deze in de winkel ophalen. Deze service is een verdere uitbreiding op de no line activiteiten binnen vanHaren; het op ieder moment tussen online en offline kunnen switchen en via alle mogelijke kanalen met ons in contact komen.’
Mobiele app
De totale omzet van vanHaren (de online omzet wordt niet apart genoemd) kwam uit op 150,2 miljoen euro. Dat is dik 10 miljoen meer dan in 2013. Brons: ‘Deze positieve ontwikkeling is te danken aan het tijdig inspelen op de veranderende consument. Wij weten wat onze klanten willen.' De ceo verwijst in dit licht naar de genoemde online bestelservice in de 142 winkels. De keten verkoopt online op Vanharen.nl – sinds kort kunnen ook Belgen daarop bestellen –, Wehkamp.nl en Wehkamp.be. Vorig jaar werd een mobiele app met bestel- en voetmeetfunctionaliteit gelanceerd. Die krijgt volgende maand een update.
Deichmann op eBay
Ook Deichmann als geheel presteerde vorig jaar goed: de inkomsten stegen met 6 procent tot 4,9 miljard euro. In Duitsland opende Deichmann kort geleden een eigen merkshop op eBay.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
VanHaren boekt resultaat met ‘no line retail’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.