Twinkle | Digital Commerce

Coccinelle verder met online focus

2017-11-08
180101
  • 1:14

Coccinelle heeft een doorstart gemaakt onder dezelfde eigenaar. De formule, groot geworden in kinderkleding, gaat verder met twee winkels naast webshop Coccinelle.nl.




Dat laat eigenaar en ceo Marc Bakker weten aan Twinkle: ‘We zijn op 17 januari failliet gegaan en op 10 februari op kleinere schaal doorgestart. Door een samenvoeging houden we twee van de vier Rotterdamse winkels open, de winkels in Den Haag en Amsterdam zijn dicht. Online draait alles gewoon door.’ Op dit moment werken er nog 16 mensen voor Coccinelle, dat waren er 42 volgens Bakker.

Door de afkalving van het winkelbestand neemt het relatieve gewicht van de webwinkel toe. Bakker: ‘We gaan richting fiftyfifty, dat lijkt me ook gezond als je kijkt naar de marktontwikkelingen.'

Faillissement onvermijdbaar
Het faillissement van medio januari was onder andere het gevolg van de hoge kosten die werden gemaakt voor de Amsterdamse winkel, aldus Bakker: ‘Een bleeder. Met wat we in Rotterdam verdienen, moesten daar de gaten worden gevuld. Net als veel andere bedrijven kampten we met de snel veranderende markt. Toen het niet lukte om investeerders te vinden, was een faillissement onvermijdbaar.’

E-fulfilment
Bakker vertelde eerder aan Twinkle dat het 21-jarige Coccinelle in zijn ogen ‘teveel uit het verleden met zich mee sleepte’. Het bedrijf geldt wel als voorloper op het gebied van e-fulfilment. Al zes jaren worden de fysieke winkels gebruikt als extra voorraadplaats voor online orders. Bakker, nu 10 jaar ceo, zet tegenwoordig RFID-tags in om de voorraden te beheren.