Twinkle | Digital Commerce

‘Verlengde acties zorgen voor omzetgroei tijdens feestdagen’

2017-05-27
180101
  • 1:19
Amerikaanse consumenten spendeerden in het afgelopen holiday shopping season online minder per winkelsessie dan in dezelfde periode in 2013. Toch groeide de e-commerce omzet in de Verenigde Staten met 13,9 procent, dankzij het vervroegen van promoties door grote retailbedrijven.

Dat staat in IBM's Digital Analytics Benchmark voor de Amerikaanse markt, een onderzoek dat plaatsvond in de periode van 1 november tot en met 31 december 2014. Het rapport geeft geen concrete omzetcijfers.

Vroeg
De opbrengst van de grote winkeldagen Thanksgiving (+14,3 procent), Black Friday (+9,5 procent) en Cyber Monday (+8,5 procent) viel ietwat tegen, maar werd goedgemaakt door de omzet in de periode voor deze dagen, schrijft Internet Retailer. Grote spelers als Amazon en Walmart zetten al vroeg in het seizoen hun koopjes uit, waardoor bijvoorbeeld in het weekend vóór Thanksgiving 18,7 procent meer online omzet werd gegenereerd dan in hetzelfde weekend in 2013, toen er nog niet gestunt werd met kortingen.

Meer transacties op tablets
Vooral mobiel maakte in de VS een flinke groei door tijdens de feestdagen. De omzet uit mobiele apparaten steeg met 27,2 procent. Retailers ontvingen meer verkeer van smartphones dan tablets (31,2 procent van al het online verkeer versus 13,4 procent), maar ontvingen meer transacties uit tablets (13,4 procent van alle online transacties versus 9,1 procent voor smartphones).

Pinterest-bezoekers
De gemiddelde orderwaarde op mobiele apparaten was 104,82 dollar. Opvallend genoeg waren de winkelmandjes van shoppers die via Pinterest binnen kwamen meer waard per sessie: 105,75 dollar. Desktopklanten spendeerden gemiddeld 125,12 dollar per bestelling.