The Cloakroom, dat mannen helpt bij het kopen van kleding op internet, heeft inmiddels 40 personal shoppers in dienst. Een jaar geleden waren dat er nog maar 6. Het bedrijf verwacht dit jaar opnieuw honderd adviseurs aan te nemen. Zij moeten mannen in nieuwe markten gaan bedienen.
The Cloakroom blikt terug op een succesvol jaar. De Nederlandse online fashion start-up laat weten dat zijn omzet afgelopen jaar met niet minder dan 2.300 procent is gegroeid, zonder concrete inkomsten te noemen. 'Ik kan wel kwijt dat we in het laatste kwartaal van afgelopen jaar voor 6 miljoen euro aan kleding hebben verzonden', aldus woordvoerder Lars Tibben tegen Twinkle. Een groot deel van de kleding komt overigens weer retour.
Bij het indrukwekkende groeipercentage moet worden aangetekend dat 2014 pas het eerste volledige jaar was voor de personal shopping service, die in mei 2013 werd opgericht door Kasper Brandi Petersen en Asbjørn Jørgensen.
Kapitaalinjectie
Met een externe kapitaalinjectie van 1,2 miljoen euro breidde The Cloakroom afgelopen jaar uit naar Denemarken, Zweden en België. Voor dit jaar staat verdere internationale expansie op de rol, om te beginnen in Scandinavië volgens Tibben: 'We willen daar eerst dekkend zijn, voor we afzakken naar beneden.'
Werkwijze
Iedere man kan zich via The Cloakroom aanmelden om online kleding te bestellen. Nadat hij een korte enquête heeft ingevuld, wordt hij gebeld door een personal shoppper om de kledingwensen te bespreken. Vervolgens krijgt hij een set kleding van tien tot twaalf stuks thuisgestuurd om te passen. Uiteindelijk betaalt de man voor de items die hij houdt, de rest kan hij kosteloos retour sturen.
Concurrentie
Bij The Cloakroom zijn merken als Hugo Boss, Scotch & Soda, Tommy Hilfiger, Denham en Gant aangesloten. 'Voor sommige merken zijn wij omzettechnisch nu al belangrijker dan de Bijenkorf', beweert zegsman Tibben. The Cloakroom heeft concurrentie van het Nederlandse House of Einstein en van Outfittery, dat opereert vanuit Duitsland. Ook Zalando is begonnen met het geven van persoonlijke stijladviezen aan webshoppers. Anders dan House of Einstein, The Cloakroom, Outfittery en de Amerikaanse voorloper Trunk Club bedient Zalando ook vrouwen met de service.
Lees ook: The Cloakroom verandert huiskamer in paskamer (Twinkle 5-2014)
jullie vergeten een heel belangrijke pionier op dit gebied, namelijk house of einstein.
zij zijn minstens zo goed, en in mijn ervaring is hun capaciteit om bij herhaalaankopen steeds betere adviezen te geven ongeevenaard.
@wimbers: goed punt, House of Einstein is toegevoegd aan het artikel.
'Ik kan wel kwijt dat we in het laatste kwartaal van afgelopen jaar voor 6 miljoen euro aan kleding hebben verzonden', aldus woordvoerder Lars Tibben tegen Twinkle. Een groot deel van de kleding komt overigens weer retour.
Ik ben toch benieuwd of de retouren van de omzet afgehaald zijn. Rijk rekenen en arm tellen......
@Sander: het bedrag is 'bruto', dus je moet de retouren er nog afhalen. Specifieker wilde The Cloakroom niet zijn.
Waarom is dit (bijna) alleen nog voor mannen? Ik begrijp dat over het algemeen vrouwen liever shoppen dan mannen, maar ze houden van nieuwe kleding proberen en hebben er vaak net zo weinig tijd voor als mannen (en wel net zoveel geld)? dus dit concept is ook perfect voor vrouwen!