Segmenten bieden de mogelijkheid om de cijfers uit Google Analytics in groepjes onder te verdelen. Zo laten deze cijfers zich vertalen naar concrete informatie waaraan u acties kunt koppelen. Een omzet van 1000 euro zegt weinig over de doorontwikkeling van uw webshop; 1000 euro omzet vanuit betaalde campagnes op mobiele apparaten geeft al meer betekenis aan uw cijfers. Hier zijn vijf praktische, actiegerichte segmenten om direct toe te passen op de statistieken van uw webshop.
Tekst: Gerard Rathenau | Beeld: Twinkle/BBP Media
1. Impact productcategoriepagina’s op online conversie
Sinds kort zijn paginagroepen in te stellen als een afzonderlijk segment. Dit is zeer praktisch om de impact van bijvoorbeeld productcategorieën op de online conversie te kunnen bepalen. Zeker indien u over meerdere productcategorieën beschikt, is dit geen overbodige luxe. Zo komt u te weten welke productcategoriepagina’s een grote impact hebben op uw online omzet. Tip: stel de stappen in de winkelwagen en check-out in als doel binnen uw eigen Google Analytics-account.
2. Impact reviews op online conversie
Het is natuurlijk een goede eerste stap om reviews te verzamelen op uw site. Vervolgens wilt u weten of de gebruiker deze achtergelaten reviews ook daadwerkelijk bekijkt. Maar uiteindelijk wilt u natuurlijk weten of de bekeken reviews ook extra omzet opleveren. Hoeveel bezoekers bestellen in uw webshop na het bekijken van reviews?
3. Hoge versus lage klantwaarde
Met behulp van de e-commerce module kunt u de gemiddelde bestelwaarde achterhalen. Daarnaast kunt u vanuit uw eigen database de gemiddelde catalogusprijs bepalen. Met deze gegevens kunnen segmenten voor hoge en lage klantwaarde worden ingesteld. Met onderstaand segment kunnen de verkochte producten boven en beneden de gemiddelde catalogusprijs in één afzonderlijke groep worden geplaatst. Zo kunt u de hoge en lage klantwaardes per kanaal of per productcategorie bepalen.
4. Impact regio op online conversie
U wilt graag een zo hoog mogelijk rendement behalen op de investeringen in uw advertentiecampagnes. U bent niet verplicht om alle regio’s in een land te targetten met uw advertentiecampagne(s). Daarom dient u eerst te bepalen welke regio’s de meeste impact hebben op de online conversie. Oftewel: welke plaatsen komen in aanmerking voor een campagne met een eigen budget?
5. Impact tijdsperiode op online conversie
Google Analytics biedt ook de mogelijkheid om de bezoekers in een bepaalde tijdsperiode in een aparte groep (segment) te plaatsen. Hiermee kunt u de impact van nieuwe bezoekers op de online conversie in een bepaalde tijdsperiode bepalen. Converteren er bijvoorbeeld meer bezoekers die uw site in januari of februari voor het eerst hebben bezocht? Vervolgens kunt u deze segmenten bijvoorbeeld toepassen op de betaalde campagnes. Zitten er verschillen in conversie tussen bepaalde maanden voor uw betaalde campagnes?
Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat in januari de nieuwe bezoekers vanuit de betaalde campagnes een grotere impact hadden op de online conversie dan in februari en maart. Op basis hiervan kunt u ervoor kiezen om extra advertentiebudget te reserveren voor aankomende januari. Deze tijdsperiode kunt u verder gebruiken om salesacties in te plannen. Wanneer is het handig om een bepaalde actie te introduceren in de webshop?
Samenvattend
De segmenten bieden ruime mogelijkheden om bezoekers in groepen onder te verdelen. Zo krijgt u antwoord op bijvoorbeeld onderstaande vragen:
- Welke productcategorie(ën) heeft nu werkelijk een impact op de online conversie?
- Hebben reviews of bijvoorbeeld een live-chat werkelijk impact op de online conversie?
- Hebben uw verkochte producten boven of beneden de gemiddelde catalogusprijs een belangrijk aandeel in de online conversie?
- Welke top-10 of top-15 plaatsen zijn verantwoordelijk voor de meeste conversies binnen uw advertentiecampagne(s)?
- Welke tijdsperioden hebben een grote impact op de online conversie?
____________________
Digitalanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Gerard Rathenau (zelfstandig webanalist) voor Digitalanalisten.nl. Het volledige artikel leest u hier.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2014.
Beste Gerard,
Hoewel ik het idee van segmenten sterk vind, vind ik de gekozen segmenten weinig inzicht geven.
1. Het vergelijken van productcategorieen en de impact op conversie levert altijd verschillen op. De ene productcategorie heeft nou eenmaal een hogere conversie dan de andere (bijv. dure vs goedkope artikelen, high vs low interest). Deze conversieverschillen zeggen dan uiteindelijk niks. Wel is het volgens mij zinvol om voor dergelijke segmenten de funnel te ontleden: waar zitten nu de conversieverschillen. Maw: moeten we de pdp optimaliseren of gaat er iets mis in de kassa? En je hebt dan ook nog slechte reviews, die moet je dan eigenlijk onderscheiden van de goede.
2. Hoe meet je of iemand een review leest? En hoe meet je of een review impact heeft als er een staat? Reviews staan nl sowieso al vaker bij populairdere artikelen: ze moeten immers verkocht zijn om een review te krijgen. Dit is een bias die je niet uit je analyse krijgt. A/B testen is dan de beste optie.
3. Hoge vs lage klantwaarde zal op de door jou berekende manier altijd leiden tot een kleiner aantal transacties met hogere waarde en meer transacties met lagere waarde. Dit heeft te maken met de mogelijkheid tot uitschieters naar boven maar niet naar beneden. In praktijk zul je ook verschillend gekocht assoritment aantreffen in de 2 groepen. Welke actie kan je hier uithalen? Om echt iets met klantwaarde te doen moet je kijken naar iets als CLV of RFM; deze methodiek is geen juiste operationalisatie van klantwaarde.
4. Geinig, maar kleine aantallen. Afwijkingingen zullen niet significant zijn en dus foute beslissingen opleveren. Je groepering erna is al interessanter. Je zou kunnen gaan kijken naar urbanisatiegraad, of stedelijk vs non-stedelijke gebieden. Dit verschil is wellicht ook makkelijker te begrijpen en te vertalen naar actie.
5. Uitkomst van vergelijking van eerste bezoekmaand is een logische. Hoe verder terug iemand op je website is herkend, want daar gaat het eigenlijk om, des te beter de klant. Immers deze klant komt na x maanden terug (met zelfde cookie of login). Dit is een vorm van loyaliteit die zich uit in conversie. De kans is groot dat je zelf bij je favoriete webshop ook verder terug je 1e bezoek had. De bezoekfrequentiesegmenten en eerste bezoekdatum geven je volgens mij wel een beter beeld van klantwaarde dan je eerdere segmenten.
Welke segmenten dan wel? Daar is geen eenduidig antwoord op denk ik, maar zelf haal ik veel waarde uit demografische info die GA tegenwoordig bevat. Een simpele splitsing in man-vrouw vs jong-oud geeft inzicht in de doelgroep van je assortiment, de verschilllende websitefunctionaliteiten en herkomstkanalen. Op deze manier kan je de communicatie aanpassen aan de doelgroep, bijvoorbeeld door het exporteren van de segmenten vanuit GA naar Adwords.
Dank voor je reactie Erik.
Mijn antwoord op je vragen/feedback:
1. Je kunt inderdaad de productcategoriepagina's combineren met de producttoevoegingen en de gerealiseerde omzet, zodat je een trechter kunt instellen.
2. Je kunt de kliks naar een review-provider als gebeurtenis instellen. Daarnaast kun je scrolldiepte instellen om de bekeken reviews in je eigen webshop te monitoren. Vervolgens kun je een segment instellen om de impact hiervan te bepalen.
3. Ik vind persoonlijk de gemiddelde catalogusprijs een eenvoudigere dimensie dan CLV of RFM. Maar CLV of RFM kun je natuurlijk ook gaan toepassen op je bestelwaarde per productcategorie.
5. Dit heeft vooral betrekking op de periode. Welke periode is interessant om bijvoorbeeld een mailing uit te sturen?
De segmenten op demografisch niveau zijn wel een steekproef, omdat Google Analytics zijn gegevens uit het DoublClick Netwerk haalt. Het is praktische informatie, maar niet geheel betrouwbaar.
Hieraan zou ik altijd een online enquête koppelen wil je actiepunten kunnen koppelen aan dergelijke segmenten.