Twinkle | Digital Commerce

Zalando’s stylisten kleden nu heel Duitsland

2017-11-09
180101
  • 1:39

Zalando’s curated shopping programma ‘Project Z’ is het pilot stadium voorbij. Vandaag rolt de pure player de optie met persoonlijke winkelassistenten uit voor heel Duitsland, onder de nieuwe naam Zalon.

De klant wordt bij Zalon op maat bediend op basis van zijn modevoorkeuren. Hij kan die onder andere kenbaar maken door inzage te bieden in sociale mediaprofielen (Facebook, Instagram en Pinterest) en door aan te geven of hij een bepaalde look wel of niet ziet zitten.

Doos vol kleding
De webshopper krijgt vervolgens een eigen Zalando-stylist toegewezen, die op het lijf gesneden keuzes maakt uit het assortiment van ruim 130.00 artikelen van meer dan 1.200 merken. De stylist, met wie de adviesvrager online en telefonisch in contact kan treden, stuurt een doos met geselecteerde kledingitems naar de klant. Die mag zelf bepalen welke items uit de doos hij houdt; de andere kan hij kosteloos retour sturen.

Paar duizend testers
Een paar duizend klanten hadden zich aangemeld voor Project Z, schrijft het Duitse Internet World. ‘We hebben de feedback van deze klanten gebruikt voor een optimalisatieslag in de laatste fase van de test’, liet Zalando de vaktitel weten. Zo wilden consumenten graag meer informatie over de stylisten lezen voor zij iemand als persoonlijke winkelassistent kozen. De stylisten hebben nu ieder een eigen pagina met informatie, foto’s en video’s.

Voorlopig niet in Nederland
‘De uitrol van Zalon naar Nederland ligt op dit moment niet in de planning’, vertelt een woordvoerder van Zalando bij navraag aan Twinkle. ‘Maar als de resultaten goed zijn in Duitsland, dan kunnen we er zeker over denken om het ook bij jullie te introduceren.’

Omzet en winst in eerste kwartaal
Zalando presenteerde vandaag de officiële omzetcijfers van het eerste kwartaal. De opbrengst kwam uit op 644 miljoen euro, een stijging van 28,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Het bedrijf maakte een winst van 29 miljoen euro, zo’n 4,5 procent van de omzet. Zowel in de DACH-landen als in de rest van Europa is Zalando winstgevend.