Twinkle | Digital Commerce

Amazon test mobiel affiliateprogramma met publishers

2017-05-27
180101
  • 1:20
Amazon test een nieuw mobiel affiliateprogramma, samen met een kleine groep publishers. ‘Mobile Popover’ moet consumenten verleiden om vanuit een artikel of blog een product bij de retailer te kopen.

De advertentie ‘popt over’ bestaande teksten van partners waarin producten worden omschreven. De software detecteert links op de webpagina en genereert automatisch een mobiele banner over de tekst met daarin hetzelfde item op Amazon.com. In de banner staat informatie als de prijs, productbeschrijving, klantbeoordeling en verzenddetails om de lezer een klik te ontlokken. Onderstaande test met grasmaaiers is te vinden via de link Bit.ly/1FPjVns op de smartphone.

Commissie
Een klik leidt naar de mobiele website van Amazon of naar de app van de pure player. Techcrunch meldt dat de publisher wordt uitbetaald op basis van de omzet van een verkocht product, niet op basis van het aantal kliks. De nieuwssite schat dat Amazon de publisher tussen de één tot tien procent van de omzet uit elke aankoop biedt, net als in zijn bestaande - niet speciaal voor mobiel - affiliateprogramma.

60 procent uit mobiel
Mobile Popover wordt momenteel getest door een handvol publishers. Het programma zal naar Amazon’s verwachting lucratief zijn, aangezien ‘bijna’ 60 procent van de transacties bij de retailer in de afgelopen kerstperiode via mobiel zijn gedaan.

Amazon Wallet gestopt
Amazon meldde vorige week dat het stopt met zijn digitale portemonnee Amazon Wallet, die ook standaard geïnstalleerd stond op de Fire Phone. De retailgigant deed ietwat vaag over de precieze reden achter de afgebroken functie en liet enkel weten ‘te hebben geleerd’ van het project.