Twinkle | Digital Commerce

Record op record, maar Sinterklaaspiek minder hoog

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:46

Zes op de tien Nederlandse online retailers geven aan dat hun Sinterklaasomzet dit jaar hoger uitvalt dan vorig jaar. In de vijf weken voor pakjesavond boekten ze gemiddeld 27 procent meer omzet dan in een ‘normale’ week. De meeromzet is hoger verwacht, maar wel lager dan vorig jaar.

Thuiswinkel.org voorspelde begin november dat webwinkeliers tot pakjesavond wekelijks 20 tot 25 procent meer inkomsten zouden boeken dan in de eerste drie kwartalen van het jaar. Uit een nieuwe peiling van de belangenvereniging, uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt door PostNL, blijkt dat de extra omzet in de praktijk hoger ligt; online retailers zetten gemiddeld 162 miljoen euro om in de weken voor pakjesavond, versus 128 miljoen in andere weken. Een verschil van 27 procent.

Verschil vorig jaar groter
Hoewel webwinkeliers samen nog nooit zo’n groot pakketvolume verwerkten als in de afgelopen periode, zat er in voorgaande jaren een groter verschil tussen ‘Sinterklaasweken’ en ‘gewone weken’. Het gat groeide ook jaar op jaar: in de weken voor 5 december 2011 lag de omzet van Nederlandse webwinkeliers 36 procent hoger dan normaal, in 2012 bracht de goedheiligman 42 procent extra weekomzet in het laatje en vorig jaar zorgde hij zelfs voor 47 procent meer omzet dan in een gemiddelde week tot 1 november.

Piekbelasting
Sinterklaas leverde webwinkeliers in 2013 nog 225 miljoen euro extra omzet op, dit jaar bedraagt de meeromzet ongeveer 170 miljoen euro. De piekbelasting verschilt sterk tussen de verschillende online verkopers; Hema liet deze week bijvoorbeeld weten dat het online ordervolume in deze Sinterklaastijd onverwacht hoog was; de kwakkelende warenhuisketen was niet berekend op het aantal bestellingen, dat tweederde hoger zou liggen dan vorig jaar.

Kerstmis
De drukte voor webwinkels houdt de komende weken aan, getuige PostNL's voorspelling dat er zeker nog twee dagen zullen volgen met meer dan een miljoen pakketleveringen. Als het op cadeaus aankomt is Sinterklaas echter nog altijd iets populairder dan de Kerstman, blijkt uit de peiling van GfK.

Lees ook: ‘Online eindejaarspiek in andere landen hoger’ (27 november 2014)