Twinkle | Digital Commerce

ING: 'Schoenenbranche heeft online invloed onderschat'

2017-11-08
480265
  • 1:11

De verkoop in fysieke schoenwinkels staat onder druk. Winkeliers zagen hoe online spelers al ongeveer een zesde van de markt hebben verworven. Zij hebben de boel flink opgeschud, concludeert ING Economisch Bureau. Sinds de komst van Zalando is de schoenensector veranderd.’

Dat schrijft ING in een kwartaalbericht over de Nederlandse detailhandel (pdf). Kop: ‘Beetje lucht, weinig adem voor retail’. In een apart hoofdstuk gaan analisten van de bank in op de ontwikkelingen op de schoenenmarkt. 2013 was een rampjaar voor de branche, met een omzetval van 8,8 procent. Let wel: in onderstaande cijfers van het CBS zijn pure players niet meegenomen:

Online omzetaandeel richting 17 procent
Dit jaar volgt naar verwachting slechts een klein omzetplusje voor de ‘traditionele’ schoenenbrance, net als komend jaar (beide 1 procent). Ondertussen blijven de pure internetverkopers marktaandeel winnen. GfK becijferde eerder dat het online omzetaandeel is gestegen tot een kleine 17 procent. ING verwacht dat het aandeel in 2025 tussen de 30 en 35 procent zal bedragen.

Schoenenzaken
Het aantal fysieke schoenzaken bleef tot en met 2012 jaarlijks groeien, ondanks de entree van Zalando en andere webspelers. ING concludeert uit de CBS-cijfers dan ook dat ‘de opkomst van internet in eerste instantie onderschat is’. De afgelopen twee jaar is het aantal winkels flink afgenomen. Het zit nu ongeveer op het niveau van 2008: