Het Nederlandse schoenenmerk Wolky opent geen eigen webwinkel, omdat winkeliers en inkooporganisaties negatief reageerden op plannen in die richting. ‘De meerderheid was er tegen. En als er zoveel weerstand is, houdt het op’, aldus eigenaar Anthony Diks.
Wolky was volgens Diks van plan om winkeliers mee te laten profiteren van de online inkomsten. Maar de fabrikant, ook naamgever van 11 door zelfstandige winkeliers gerunde Wolky Shops, kreeg vooral negatieve reacties op een folder met uitleg. Die ging naar ongeveer 350 afnemers van Wolky.
Aan vakblad Schoenvisie legt Diks uit dat het absoluut niet de bedoeling was om retailers omzet af te nemen. ‘De schoenen van Wolky zijn al ruimschoots via internet verkrijgbaar. Maar van die aankopen zien winkeliers met een fysieke winkel helemaal niets terug. Door een Wolky-webshop te lanceren met een verdeelsleutel, hebben wij oprecht gemeend daar iets aan te kunnen doen, zodat ook de Wolky-dealers met een stenen winkel rendement zouden zien van een online aankoop.’
Onderbuikgevoel
Hoewel het omzetaandeel (vorig jaar 8,8 procent volgens GfK) van het internetkanaal flink groeit, zien veel schoenwinkeliers het internet nog altijd als een bedreiging voor hun fysieke winkel volgens Diks: ‘Ze zien het niet als aanvulling daarop. Naar mijn idee zijn die negatieve reacties vanuit een onderbuikgevoel ontstaan. Wij hebben geprobeerd dit te weerleggen met duidelijke argumenten, maar hebben het gevoel niet weg kunnen nemen.'
Inschattingsfout
Diks stelt dan ook dat Wolky zelf een inschattingsfout heeft gemaakt. Hij had verwacht dat inkooporganisaties de Wolky webshop naar hun leden toe zouden ondersteunen, maar dat deden ze niet. Inmiddels hebben de retailers van Wolky een brief ontvangen met de mededeling dat de webshop van de baan is.
Wolkyshop.com
Saillant detail: de eigenaar van de fysieke Wolky Shop in Zwolle verkoopt naar eigen zeggen het complete assortiment van Wolky in de eigen webshop Wolkyshop.com.
Tja, je kunt dit willen tegenhouden maar vroeg of laat moet je er aan geloven.
De winkeliers worden gedwongen andere kansen te zien. Dit in een traditionele branche die gegarandeerd omzet ziet wegvloeien naar online.
Je kunt inderdaad blijven volhouden dat je klanten liever in je winkel hebt, maar die drempel is een stuk hoger in vergelijking met een online aankoop die je 's-avonds op de bank doet.
Kortom, wees creatief, zorg dat kopers (bijvoorbeeld) hun bestelde (en betaalde!) schoen laten passen in een aangesloten dealer, die op zijn beurt nog kan upsellen met een bijpassende riem etc.
Zeg het maar: 0 marge, of een percentage van de marge?? Ik zou het wel weten.
Wellicht dat het systeem van Locuni hier soelaas biedt. Via het systeem van Locuni kunnen fysieke winkels heel eenvoudig aangesloten worden één webshop. Consumenten kunnen hierdoor online bij een fysieke winkel, bij hen in de buurt, iets bestellen.
Ik ben oprecht verbaasd dat dit in 2012 nog gebeurt. Je zou verwachten dat winkeliers inmiddels wel realiseren dat online verkoop niet te stoppen is. Een fabrikant die zijn afnemers de mogelijkheid geeft van de online verkoop te profiteren is volgens mij juist heel goed bezig. Jammer dat ze hun plannen niet doorzetten en erg kortzichtig van de betreffende winkeliers.
Vooral in tijden dat het slecht gaat zullen mensen/ winkels/ winkeliers zich defensief opstellen en vooral de bedreigingen zien. Helaas zorgt dit ervoor dat de neerwaartse spiraal zich alleen maar verder zal inzetten voor deze eigenaren.....
Ik krijg hier de kriebels van als ik dit lees. Onzin dat dit een inschattingsfout is. Juist een goede manier, dé manier, om winkeliers mee te laten profiteren van online verkoop.
Als de schoenen al online verkocht worden dan zal dit dus geen enkele invloed hebben op de verkoop. Wolky kopers zoeken dan online naar Wolky schoenen en zullen deze dus vinden bij concurrenten.
Door zelf een webshop te starten zal Wolky een speler worden in dit veld en als de hele crosschannel gedachte goed wordt toegepast zal dit een zeer positief effect hebben op de kansen van de fysieke Wolky winkels in de toekomst.
Ik zou als winkelier ook graag willen profiteren van de groei van het online kanaal... Dat komt deze kans en wordt deze afgeslagen door de angst voor kannibalisatie? 2002 is alweer 10 jaar geleden!!
Allemaal reacties die ook nergens op slaan. De schoenenbranche in NL is volledig afgedekt. Het aanbod is vele malen groter dan de vraag. Het merk wordt op Internet al door velen aangeboden en sommige zelfstandige winkeliers hebben al een gespecialiseerde Wolky merken shop met het complete assortiment. Een fabrikant heeft altijd meer en hogere marges dan een winkelier en is er dus sprake van oneerlijke concurrentie. Het is niet het idee dat een merk op internet wordt vertegenwoordig maar dat het merk zelf op de stoel van de retailer gaat zitten, met meer mogelijkheden en hogere marge dan hun eigen klanten. Er zijn legio voorbeelden van merken uit het buitenland die op de stoel van de retailer zijn gaan zitten en nu geen enkele dekkingsgraad meer in NL hebben en waar de groeicijfers flinke minnen laten zien.
Schoenmaker blijf bij je leest en laat het verkopen on- en offline over aan je retailers en ga niet zelf op die stoel zitten. Of er moet onvoldoende dekking zijn in het land en daar is in het geval van Wolky absolute geen sprake van
Door de opkomst van online sales denken we al lang niet meer in hokjes (fabrikanten, retailers etc.). Niet de fabrikant of de winkelier bepaald waar gekocht wordt, maar de consument. In vrijwel alle branches bieden producenten hun producten ook via hun eigen webwinkel aan. Let wel, vrijwel altijd tegen de adviesprijs die ook de retailers hanteren. Er wordt op die manier dus niet op prijs geconcurreerd. Kortom, volgens mij liggen er kansen voor retailers en producten die gezamenlijk de verkoop via internet willen optimaliseren en dat is precies wat Wolky wilde doen.