Twinkle | Digital Commerce

Klanten JD.com kopen via mobiele chatservice

2017-05-27
180101
  • 1:11
JD.com laat Chinese consumenten producten indirect kopen via een mobiele chatservice. Kleine retailers en individuele personen kunnen hun eigen mobiele webshop creëren en de items promoten in WeChat.

De chatshopmogelijkheid komt voort uit JD.com’s samenwerking met Tencent, een Chinese online messaging en game gigant. Tencent nam begin dit jaar een belang van 15 procent in de retailer. Paradepaardje WeChat – in China Weixin genoemd – heeft 468 miljoen actieve maandelijkse gebruikers, zo schrijft Internet Retailer. Een flinke poel voor de promotie van artikelen. Op de eerste dag, e-commerce feestdag Singles Day, werd voor 16,2 miljoen dollar vanuit de chatservice verkocht.

Social proof
Dat het promoten van de artikelen binnen de chatservice voornamelijk tussen vrienden gebeurt, resulteert volgens Weixin in een sterke social proof. Chatters kunnen een eigen mobiele winkel openen in het Paipai Weidian-programma, dat ook gekoppeld is aan de online marktplaats Paipai.com, eigendom van Tencent. Zo kunnen producten vanuit de marktplaats gemakkelijk ingeladen worden in de mobiele shop.

Essent, De Online Drogist, Futurumshop
Chatservices als WhatsApp worden in Nederland door online retailers vaak ingezet als middel om persoonlijker met klanten te communiceren. Essent deed, en De Online Drogist doet dit onder andere. Futurumshop lanceerde in november een share button voor WhatsApp, zodat klanten producten met hun vrienden delen. ‘Handig voor verlanglijstjes, of gewoon om te laten zien wat je bezighoudt!’, blogte de nummer 58 van de Twinkle100.