Twinkle | Digital Commerce

Waitrose: ‘Inspiratie belangrijker dan gevulde winkelmandjes’

2017-05-27
180101
  • 1:40
Supermarktketen Waitrose zet het inspireren van consumenten op de eerste plaats, voor verkoop. ‘Ik raad elke retailer aan om te investeren in klantinspiratie, zo bind je consumenten aan je bedrijf’, aldus Alex Murray van Waitrose.

Murray is manager web & multichannel development bij de supermarktketen. Hij sprak dinsdag tijdens de Internet Retailing Conference in Londen over hoe Waitrose inspiratie inzet als middel om nader tot de klant en zijn behoeftes te komen.

Tv-kanaal en YouTube
‘We hebben diverse digitale en papieren magazines, samen met onze boekuitgave de Good for Food Guide, waarin we consumenten vertellen over wat ze met onze producten kunnen koken’, zei Murray. ‘Daarnaast hebben we ons eigen Waitrose TV-kanaal op Waitrose.com en presenteren we een wekelijks live-programma op Channel 4, genaamd Waitrose Kitchen.’ Online inspireert Waitrose verder nog met YouTube-video’s over wijn, gemaakt door de in house wijnspecialisten van het bedrijf, als onderdeel van de wijnshop Waitrosecellar.com. En met checklists voor de aanschaf van een hond of kat in de nieuwe dierproductenwebshop Waitrosepet.com.

Uitdagingen
Murray: ‘De uitdaging voor ons en voor andere retailers is om consumenten niet alleen te inspireren, maar hen ook over te halen om bijvoorbeeld een nog nooit gemaakt gerecht te voltooien met de producten uit de webshop. Als dit gerecht hen lukt, dan zullen ze vol zelfvertrouwen vaker bestellen. De challenge ligt ook in het inspireren via verschillende formats, devices én kanalen. Een behoorlijke taak is dat. En in om op het juiste moment te inspireren, als de klant daar behoefte aan heeft.’

Cookery School
Waitrose trekt inspiratie verder door in de fysieke wereld met zijn Cookery School, waarvan eind dit jaar de tweede in Groot-Brittannië opent. ‘Wat mobiel betreft kijken we naar location based technologieën. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld al beacons getest in de supermarkten’, aldus Murray.

Hiku
Waitrose kondigde deze week aan de Hiku op de Britse markt te introduceren. Het apparaat lijkt op Amazon Dash, waarmee consumenten thuis boodschappen uit het keukenkastje kunnen scannen en direct online kunnen bestellen.