Best wel veel dingen laat ik aan mij voorbijgaan als webwinkelier. Omdat het niet tot de standaardmogelijkheden van mijn host behoort. Omdat het te veel tijd kost om het uit te zoeken. Omdat de kosten van het laten maken niet opwegen tegen de baten. Of omdat het geen meerwaarde biedt.
Een aparte mobiele site bijvoorbeeld. Zag ik niet zitten omdat die draait op een andere url waardoor de ranking verdeeld wordt (tenzij je ingewikkeld gaat canonicallen). En omdat ik dan twee sites moet onderhouden en ingewikkelde dingen moet uithalen met de voorraad.
Gewoon zo inrichten dat de site geschikt is voor desktop èn tablet was mijn mening 3 jaar geleden al.
Gewoon zo inrichten dat de site geschikt is voor desktop èn tablet was mijn mening 3 jaar geleden al.
Responsive
Een site met een responsive design past zich aan het apparaat waarop ‘ie bekeken wordt aan.
Ja, je webwinkel moet in de volledige breedte zonder achtergrond getoond worden op de tablet. Dat is logisch. Maar ik schrik echt wat voor andere capriolen er uitgehaald worden. Laatst had ik iets uitgezocht bij een webwinkel via de desktop. Toen ik het 's avonds wilde laten zien op de iPad moest ik 3 minuten prutsen voordat ik het teruggevonden had. Het menu in de linkerkantlijn was o.a. verdwenen…
Een site met een responsive design past zich aan het apparaat waarop ‘ie bekeken wordt aan.
Ja, je webwinkel moet in de volledige breedte zonder achtergrond getoond worden op de tablet. Dat is logisch. Maar ik schrik echt wat voor andere capriolen er uitgehaald worden. Laatst had ik iets uitgezocht bij een webwinkel via de desktop. Toen ik het 's avonds wilde laten zien op de iPad moest ik 3 minuten prutsen voordat ik het teruggevonden had. Het menu in de linkerkantlijn was o.a. verdwenen…
Niet doen
Argumenten om niet door te slaan met responsive design:
Argumenten om niet door te slaan met responsive design:
- Het is een investering (tijd) waarvan het nog maar de vraag is of je die terugverdient.
- Het maakt je webwinkel complexer en dus trager.
- Het ‘aanleereffect’; de tijd die nodig is om door te krijgen hoe een webwinkel werkt, moet je niet oprekken door varianten aan te bieden op de verschillende apparaten.
Wel doen
Mijn inziens moet je je webwinkel optimaliseren op de afmetingen van een tablet. Dus:
- De breedte op de desktop van je webwinkel maximeren op 1.200 pixels. Het overschot opvullen met een achtergrond. Deze achtergrond niet tonen op de tablet.
- Volledig ‘vingerbedienbaar’. Geen mouseover. Grote knoppen. Duidelijk zijn in wat aanklikbaar is. (Je hebt geen cursor die verandert in een aanwijshandje dat zegt ‘Hier kun je klikken’)
- Groot lettertype. Grote foto's.
- Minimaliseren. De kunst van het weglaten. Nee, voor die Facebook plugin met fotootjes van alle mensen die je liken is echt geen plaats.
- Kijk uit met uitklapmenu’s. Die vallen vaak hinderlijk over de content heen. Ze zijn vaak slecht vingerbedienbaar (klappen bijvoorbeeld open als je er met de muis overheen gaat en klappen dicht zodra je ‘loslaat’).
Smartphones
Tja. Die noem ik niet. Bewuste struisvogelpolitiek. Als ik naar mijn statistieken kijk heb ik relatief weinig smartphone-bezoekers. De conversie is weliswaar iets lager, maar niet dusdanig lager dat ik me zorgen maak dat de webwinkel niet zou functioneren. Bezoekers via de smartphone zullen wat meer moeten scrollen en inzoomen. Het zij zo.
Het over responsive design hebben en dan de smartphone niet belichten... da's hetzelfde als het over auto's met electrische motoren hebben, maar dan alleen de hybride's bespreken.
Het hele artikel is overigens overladen met struisvogelpolitiek. De bezoekerscijfers van de grote e-tailers tonen een groot en steeds groter groeiend aandeel mobiele bezoekers, een groei die met de komst van grotere telefoons groter is dan die van tablets. Uiteraard is het 'responsive' of voor mobiele gebruikers geschikt maken van je site iets dat tijd en geld kost. De opbrengsten van responsive design valt niet uit te drukken in directe omzet; het ontbreken van responsive design zal zich de komende jaren wél uit gaan drukken in omzet, of meer het ontbreken daar van.
E-tailers doen er goed aan zich te bedenken dat er op dit moment een zeer grote verschuiving van de tradionele laptop / desktop naar tablet en vooral mobiel plaats vindt. Wie daar nu niet goed over nadenkt en er naar handelt zal langzaam maar zeker dalende bezoekersaantallen, dalende conversie en daarmee dalende omzet ervaren.
Google waarschude onlangs e-tailers niet te lang te wachten met het optimaliseren van hun webwinkel voor mobiel: "Vijftig procent van al het retailverkeer dat via Google tot stand komt, is al afkomstigvan mobiele apparaten. Retailers onderschatten mobiel omdat het desktopverkeer dat zij zelf krijgen groter is dan het mobiele verkeer. Maar wat je ziet is dat consumenten voortdurend schakelen tussen desktop en mobiel."
(bron: http://bit.ly/1sQMFLA )
Beste Menno,
Ik zie aan mijn eigen cijfers dat mobiel bezoek groeit. Ik zie daar ook dat tabletbezoek zelfs nog beter scoort (conversie ietsiepietsie hoger, sessietijd ietsiepietsie langer) dan de desktop. Dus waarom zou ik dat aan moeten passen?
Zoals ik al schreef is de conversie op de telefoon ietsiepietsie lager, maar niet dusdanig dat ik me daar zorgen over maak. Gaat vanzelf over als de telefoons groter worden #grapje.
Iedereen roept maar dat je responsive moet zijn. Ik, als kleine e-tailer, voel die drang niet. En er gaat op het moment zoveel mis, navigatie die verstopt wordt terwijl nieuwsbriefinschrijfformulieren fullsize blijven staan op elke pagina bijvoorbeeld.
Wat een slecht verhaal gebaseerd op de statistieken van 1 website. Schijnbaar geschreven om alleen de eigen links te kunnen spammen...
Wij gaan binnenkort ook over op een responsive design voor zowel de website als de webshops, juist omdat de statistieken aantonen dat mobiel gebruik sterk groeit. Ik zie dit ook bij andere klanten in diverse branches en ben daar dan ook erg druk mee.
Met een responsive design kan je juist je mobiele bezoekers beter bedienen en zo een optimale ervaring creeren.
Als je dit negeert dan kan je net zo goed je site/ shop nog in tabellen bouwen, omdat een nette moderne site teveel tijd kost...
Niet meegaan met nieuwe ontwikkelingen is killing voor een webwinkel, aangezien er nu zoveel concurrentie is.
Beste Raymond,
Ik negeer niks? Ik heb 2 jaar geleden mijn webwinkel aangepast zodat ie ook goed leesbaar is op de ipad. Is de desktopversie alleen maar beter van geworden.
Ik denk inderdaad 2x na voordat ik mee doe aan een hype. Anders had ik nu een Facebookwinkel, een aparte url voor mobiel en een responsive design waar gebruikers lastig iets kunnen vinden omdat de navigatie verborgen is. Wat denk je dat dat allemaal kost voor de kleine webwinkelier als je die kennis zelf niet in huis hebt?
helemaal met de auteur eens. Responsive design Kost meer dan het opleverd.
@Martine, volgens mij mankeren er wat dingen aan je argumentatie:
Tegenover jouw stelling zou je kunnen stellen dat een mobile-first-aanpak juist heel goed werkt voor het bouwen van je site, omdat het de opdrachtgever juist dwingt om beter na te denken over usability, met name (gebruikers)taakgerichtheid. Het is een goede instelling om niet lukraak mee te gaan in hypes, maar het is weinig beter om ergens tegen te zijn met slechte argumenten.
Lijkt mij niet dat responsive design een hype is. Mobiel verkeer komt er niet aan, mobiel is er al. Als je als kleine e-tailer niet met de tijd mee gaat dan zal het niet lang duren voor je opgegeten wordt door de grotere partijen die hun kop niet in het zand steken voor mobiele bezoekers.
Beste Martine, responsive design is zeker geen hype, onzin. Een goede responsive site zorgt er juist voor dat bepaalde zaken zoals navigatie beter te gebruiken zijn.
Als je niet bereid bent om te investeren in je webwinkel, hoe levensvatbaar is het dan? En ja, het kost geld, maar als je conversie nu verhoogt?
@Roger Ik begrijp je reactie niet. Ik adviseer toch juist mobile-first? Optimaliseer je webwinkel voor een tablet. De desktopversie wordt daar alleen maar beter van. En zoals je zegt, smartphone zal minder gebruikt worden om echt te shoppen. Smartphone versie moet werken en is mijn inziens van ondergeschikt belang.
Responsive; een site die zich aanpast aan het apparaat waarmee je hem bekijkt. Hoe responsiver, hoe groter de verschillen tussen de verschillende varianten, hoe complexer de structuur, hoe groter de laadtijd.
Ik adviseer hier alleen maar om daar niet in door te slaan.
Ik ben helemaal niet tegen. Ook mijn webwinkel past zich aan.
Elke site, hoe goed ook, heeft een aanleereffect. 3 varianten = 3x aanleertijd.
@Sanne De enige die hier hun kop in het stand steken zijn de grote partijen. Die maken jaar in, jaar uit verlies.
Bedrijven met een responsive website hebben een concurrentieel voordeel.
Hier is nog een aardig stuk over de zin en onzin
http://visualstudiomagazine.com/articles/2014/11/01/responsive-design.aspx?m=2
Beste,
Over het "uitklapgedeelte". Wat te doen met accordions ( ongeveer 100 woorden ). Deze openen mobiel som wel, soms niet! Veel invloed op de resultaten?
Gr
even een toevoeging: Op alles werkt het wel ( dus klapt de accordion open )behalve op de iphone :)
Nog een kleine update; Ook achteraf gezien heel blij dat ik me nooit druk heb gemaakt om responsive design.
Rustig afgewacht wat mijn winkelhost Luondo ging doen.
Et voila, net op tijd voor de google-update, een prachtige mobielvriendelijke winkel waarbij tablet- en desktopversie hetzelfde zijn gebleven.
Paar kleine dingetjes aangepast voor de weergave op de mobiel, maar zelfs dat was niet nodig.
Blij dat ik er geen tijd en geld ingestoken heb.