Twinkle | Digital Commerce

Zalando bevestigt beursgang, lanceert nieuwe site

2017-11-09
180101
  • 1:22

Zalando heeft bevestigd nog dit jaar een beursgang te willen maken. De online retailer heeft daarnaast zijn nieuwe website gelanceerd, die ook voor Nederlandse consumenten te bezoeken is.

Zalando heeft de beursgang in een ‘geheim’ bericht op zijn corporate website aangekondigd. Alleen personen uit Duitsland en Luxemburg kunnen het stuk lezen. Nadrukkelijk staat vermeld dat de informatie niet verspreid mag worden in de Verenigde Staten.

4 miljard euro
Volgens het Handelsblatt wordt Zalando momenteel op 4 miljard euro gewaardeerd. De online retailer wil een belang van '10 of 11 procent' verkopen. Kinnevik heeft een belang van 37 procent in Zalando, de Samwer-broers een aandeel van 17 procent.

Nieuwe site
Tegelijkertijd met het aankondigen van de IPO lanceerde Zalando gisterenavond zijn nieuwe website. De homepage bevat nu groter beeld en het verticale menu aan de linkerkant van de pagina is verdwenen.

Fashionable
Zalando wil zich profileren als een fashionable site, vertelde een woordvoerder van het bedrijf onlangs tegen Twinkle. 'In de begintijd wilden we brand awareness creëren, maar nu willen we verder inzetten op de emotie rond het merk Zalando.' Dat is onder andere te zien aan de nieuwe, persoonlijkere website - ook al in Nederland live - en de nieuwe verzenddozen die de retailer sinds vorige maand bij klanten thuisbezorgd.

Eerste keer winst
Zalando boekte in het tweede kwartaal van dit jaar voor het eerst winst, van 35 miljoen euro. In het eerste halfjaar van 2014 kwam de winst uit op 12 miljoen euro. Bij een halfjaaromzet van 1.047 miljoen euro (plus 29 procent) lag de winstmarge op 1,2 procent overall, tegenover een verliespercentage van 8,9 procent in dezelfde periode vorig jaar.