Ik geef een weekje gastcolleges in Antwerpen. ‘s Avonds wil ik een hapje eten in de prachtige oude binnenstad. TripAdvisor stuurt mij naar een Italiaans restaurant met vieren-halve ster. Het valt tegen.
De antipasto komt zo uit het koelvak van de groothandel en hoeveel bouillonblokjes gaan er wel niet in een ossobuco. In de andere hoek zitten schreeuwende Amerikanen en de wijn is troosteloos. Met gierende banden weer weg...
Veel reizen
Wij zijn dol op mooie hotels en we genieten van lokale restaurants. TripAdvisor is ons kompas als we trips naar Berlijn, Parijs, Madrid of Milaan voorbereiden. Steevast staan de 5-sterren bovenaan hun lijst. Die sterren komen van 'reviewers' die hun eerlijke oordeel hebben gegeven. En daar gaat iets fout; het valt vaak bitter tegen. Wie zijn die mensen die al die sterren geven? De reviewers die maar 1 of 2 sterren geven geloof ik eerder dan alle 4 en 5 sterren beoordelaars bij elkaar.
Reviewers
TripAdvisor vertelt ons welke vrienden welk restaurant hebben bezocht. Maar ik wil weten wat de kwaliteit is van al die andere reviewers. Kwamen ze voor het lokale Hard Rock Café of zijn het echte foodies. Ik wil weten wat die liefhebbers van goed eten en goed slapen vinden. Waarom kan ik het advies van TripAdvisor niet afstemmen op mijn persoonlijke profiel voor die trip?
Zelf aarzel ik bij het geven van slechte reviews. Liever geef ik die niet. Dat zullen andere TripAdvisors ook vaak denken. Laatst werd ik nog wekenlang gestalt door een hotel dat het niets eens was met mijn beoordeling van 4 sterren. Het hotel mailde en belde mij om de beoordeling te verwijderen. Ik ben daar in elk geval niet meer welkom.
Als ik géén review heb gegeven als ik ergens ben geweest, dan weet je het wel: mijden als de pest.
Echte vrienden
Ik geloof vooral in mijn echte vrienden. Voor de meeste dierbare vrienden heb ik zelfs een groepje op Facebook: Lekker Eten In Amsterdam. Als je even in Amsterdam bent dan mag je lid worden. Zodra je vertrekt ga je uit het exclusieve groepje van vrienden die hun meest geliefde lokale plekjes delen. Die adresjes deel ik natuurlijk niet met iedereen. Zeker niet op TripAdvisor. En, zeker niet mijn geheime adresjes in Antwerpen!
Met de zin: 'Wij zijn die mensen die al die sterren geven?' wordt de kern van 'het probleem' benoemd. Het lijkt allemaal zo transparant in de sociale media en met de vaak vele reviews. Reviews die door schaalvergrotingen (zie voorgaande recente e-commerce publicaties) vaak van diverse afkomst zijn en op portals worden samengevoegd. Zie daar de toegevoegde waarde van de kleine intermediair/specialist die persoonlijk verantwoordelijkheid aanvaardt voor zijn dan noodzakelijkerwijze zo objectief mogelijk 'review'. Formeel, zie bijv. outvakantiehuizen.nl: persoonlijk in woord (naam/toenaam) en beeld op de site en je onvoorwaardelijk conformeren aan externe garantiebepalingen (hier de ANVR-Reisvoorwaarden). Zo klein/intiem/dichtbij kan (moet?) internet zijn. Zakendoen in de eigen digitale dorpsstraat!
Het zou al een stuk schelen, als je in TripAdvisor iedereen eruit kon gooien met minder dan 10 reviews. Ik kijk inderdaad vooral naar mensen die er minstens 50 op hun naam hebben en dan op heel veel plekken op de wereld. En euh, vertrouwen op intermediairs? Vakantieman.....