Twinkle | Digital Commerce

Stylepit neemt modemerken en winkels over

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:18

Stylepit, de grootste online modeverkoper van Denemarken, heeft overeenstemming bereikt over de acquisitie van vier modelabels en bijbehorende winkels. Solid, Peppercorn (PEP), Desires en Tailored Originals, merken van het Noorse Conceptor AS, worden private labels.

De aandelentransactie, door betrokken partijen omschreven als een fusie, betreft behalve de merken zelf en 37 winkels ook de b2b-webshops die erbij horen. De labels worden momenteel niet direct aan consumenten online verkocht, wel zijn de items elders online te koop op, bijvoorbeeld bij Stylepit.

Twee keer zo groot
De nieuwe eigenaar heeft zodoende al de nodige verkoopervaring met de overgenomen merken, die Stylepit tussen de 60 en 70 miljoen euro per jaar aan extra omzet moeten brengen. Stylepit’s omzet in het laatste boekjaar ligt ongeveer ook op dat bedrag, dus het modebedrijf wordt praktisch twee keer zo groot.

Private labels
Styelpit zet met de acquisitie nadrukkelijk in op margerijke eigen merkverkoop. Op dit moment heeft Stylepit alleen nog een enkel, gelijknamig private label in de virtuele schappen hangen. Bovendien verschaft Styelpit zich met de deal in één keer toegang tot winkelstraten in Denemarken en Noorwegen.

Internationale expansie
Stylepit boekt een steeds groter deel van zijn inkomsten buiten de Deense thuismarkt. Het bedrijf verkoopt internationaal online via twintig gelokaliseerde webshops. Door de onrust in Oost-Europa verschoof de buitenlandfocus naar de Benelux, momenteel de belangrijkste groeimarkt. ‘Nederland is een rijzende ster voor Stylepit’, vertelde chief marketing officer Sïmon Saneback onlangs aan Twinkle. Hij was eerder deze maand keynote speaker op het Cross Border E-commerce Event 2014.