Online reisaanbieders tonen nog altijd niet direct de volledige prijs voor vluchten, hotels en autoverhuur op de website. 80 procent van de bedrijven lokt consumenten nog steeds met te lage prijzen, ondanks waarschuwingen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Dat meldt de Consumentenbond vanochtend op basis van eigen onderzoek. De bond onderzocht de websites en aanbiedingen van 54 reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen, busbedrijven, auto- en camperverhuurders en verhuurders van vakantiehuizen.
Arke.nl en Travelbird
Arke.nl prijst een reis naar Griekenland bijvoorbeeld aan voor 285 euro, maar in het bestelproces bijkt die ineens 459 euro te kosten. Bij online speler TravelBird kost een aanbieding voor een verblijf aan de Normandische kust niet de geadverteerde 79 euro, maar 419 euro. Volgens de Consumentenbond verzwijgt Travelbird hier namelijk de minimale verblijfsduur van vier nachten en 20 euro administratiekosten.
Autoverhuur
Bij verhuurders van campers en auto’s overtreden zeven van de acht onderzochte bedrijven de Reclamecode Reisaanbiedingen, door aanbiedingen op de site te plaatsen zonder aan te geven wanneer die beschikbaar zijn. ‘Het is zoeken naar een speld in een hooiberg’, gaf Hertz zelf toe aan de Consumentenbond.
Boete van 450 duizend euro
Sinds vorig jaar controleert de ACM extra streng het prijsbeleid van reisorganisaties. Vaak wordt er laat in het bestelproces vermeld welke extra kosten er verbonden zijn aan een vliegreis of vakantie. De boete voor dergelijke 'misleiding' staat op maximaal 450 duizend euro.
'Wij hebben geconstateerd dat het nu heel veel beter gaat', laat een woordvoerder van de ACM aan Twinkle weten. 'Toch lopen we nog steeds wel tegen zaken aan. Op dit moment lopen er onderzoeken naar verschillende bedrijven in de gehele reisbranche. We hebben nog geen boetes uitgedeeld.'
Op vliegtarieven.nl melden ze bij vluchten van EasyJet, RyanAir en consorten dat je bij moet betalen voor baggage. Bij KLM vluchten doen ze dat niet. Tot mijn verbazing moest ik een paar maanden geleden nog 30 euro bijbetalen om ruimbaggage mee te nemen. Dat is nieuwe KLM policy binnen Europa. De reden dat vliegtarieven.nl dit niet meldt was officieel "omdat Flying Blue leden wel gratis baggage kunnen meenemen". Toen deze zomer bekend werd dat ook Flying Blue leden moesten gaan betalen voor baggage, heb ik vliegtarieven.nl gevraagd of ze nu wel gaan vermelden dat je voor KLM moet bijbetalen. Ik heb nooit antwoord gehad. Ik vind het niet erg om ergens voor te betalen, maar ik houd niet van verrassingen. Het is duidelijk aan welke tickets ze bij vliegtarieven meer verdienen..
In een retargeting advertentie van KLM word ik achtervolgt met de aanbiedingen: Retourtje Peking in september vanaf 644,= en dat staat ook op de site vermeld. Als ik echter wil boeken blijkt dat voor een enkeltje te zijn! De uiteindelijke prijs komt op meer dan 1700,=
Na nog enkele bezoeken krijg ik andere advertenties, ineens kan ik wel boeken op dezelfde dagen nu voor 738,= retour
Helaas te kort dag om nog een visum te regelen.