Twinkle | Digital Commerce

UPS levert boodschappen voor Amazon in VS

2017-05-27
180101

UPS start met het bezorgen van boodschappen in de Verenigde Staten. Het postbedrijf levert in samenwerking met Amazon groenten, vleesproducten en andere levensmiddelen bij consumenten in San Francisco.

UPS en Amazon testen de boodschappendienst al sinds begin augustus, meldt Internet Retailer. De pilot duurt zestig dagen, waarna wordt gekeken of de dienst kan worden uitgerold naar andere plaatsen. Alleen leden van AmazonFresh in San Francisco komen momenteel in aanmerking. Zij ontvangen de bij Amazon bestelde boodschappen per UPS-busje tussen drie uur ’s middags en zeven uur ’s avonds, een tijdvenster waarin de busjes voorheen stilstonden. De artikelen kunnen zowel op huisadressen als bij bedrijven worden geleverd.

Bezorging op zondag
Het is niet de eerste keer dat Amazon en UPS samenwerken. Amazon maakt sinds vorig jaar november gebruik van UPS’ diensten voor bezorging op zondag in onder andere New York en Los Angeles.

Amazon staat ondertussen ook bekend als een bedrijf dat graag de volledige controle heeft over het shoptraject. Dit uit zich onder meer in het zelf in de hand houden van de fulfilment, tests met een eigen bezorgdienst en de lancering van een eigen betaalmunt. Eind augustus meldde Amazon aan een advertentieprogramma te werken dat veel weg heeft van Google Adwords. Adverteerders kunnen via het systeem hun advertenties aan bezoekers van de pure player tonen. Later zouden ook externe websites gekoppeld kunnen worden aan het programma.

UPS’ kluisjesnetwerk
UPS wil naast het bezorgen van boodschappen een netwerk van afhaalpunten openen in de VS. Dit is vergelijkbaar met de UPS Access Points in Europa, maar zonder afhaalbalie. Klanten kunnen hun online bestelde orders straks ophalen uit kluisjes in fysieke winkels.