Harmen van der Meulen, eigenaar van Futurumshop.nl, vroeg zich in de column van de vorige Twinkle af welke invloeden marktplaatsen als Amazon, Ebay en Bol.com hebben op het retaillandschap. Het antwoord komt van Oskar van Straaten, oprichter/directeur van Agradi.nl.
Tijdens het Shopping Tomorrow congres te Nyenrode op 12 juni vlogen de enorme groeicijfers van de grote spelers je om de oren. Amazon groeit in Duitsland met meer dan 30 procent naar 4,8 miljard euro, waarbij Otto met 1,8 miljard en slechts 9 procent groei op de tweede plek staat. Ook in Nederland groeien de grote spelers zoals Bol.com en Wehkamp.nl het hardst. Naast al dat geweld krijgen we ook te maken met buitenlandse aanbieders die met rasse schreden de Europese markt komen binnenstappen; een goed voorbeeld daarvan is Alibaba.com.
Het roept vele vragen op. Ga je de strijd verliezen als kleine(re) aanbieder, word je weggevaagd? The winner takes it all? Wil de consument één grote aanbieder waarbij hij alle producten kan kopen? Moet jij ook je producten op Amazon en Bol.com plaatsen terwijl je weet dat je ze hiermee versterkt en je eigen webshop teniet doet? Immers de producten die jij via deze marktplaatsen aanbiedt worden hoger gerankt in Google dan via jouw eigen site. En voordat je het weet leer je ze lopen en benaderen ze jouw leverancier direct.
Duidelijk is dat de consument dit soort partijen omarmt. En dat je de keuze hebt om wel of niet mee te doen. Je kunt je productassortiment matchen of alleen de longtail plaatsen op Bol.com en Amazon. Maar daarnaast ben je natuurlijk niet afgeschreven, zeker niet als je een sterke nichespeler bent. Ik denk dat er nog voldoende ruimte en groei is voor alle partijen, maar je moet je wel duidelijk onderscheiden. De consument moet direct kunnen zien waarin jij gespecialiseerd bent. En dat hij het juiste product bij jou kan vinden, in ieder geval dat jij de oplossing kunt bieden voor zijn vraag. Klanten verwachten dat je alles weet over je producten en een passend advies kunt geven.
Ben jij in staat je als klein(er)e gespecialiseerde nichespeler te onderscheiden, dan zullen de consumenten bij jou blijven kopen. Maar dat Amazon en Bol.com steeds meer invloed krijgen, staat buiten kijf.
Oskar van Straaten is oprichter/ directeur van Agradi.nl. Zijn vraag aan Harold Elfring, directeur/ eigenaar van MM-Pro is: 'Is big data een hype of wordt het een structureel onderdeel van je e-commerce strategie?' Het antwoord leest u in Twinkle 8-2014.
Deze bijdrage verscheen eerder als column in Twinkle 7-2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Onderscheid en advies
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.