Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe kapitaalinjectie in Scoupy

2017-05-27
516298
  • [nieuws]
  • 1:26

Door de overname van aandelen van Netwerk VSP is SanomaVentures de grootste aandeelhouder in Scoupy geworden. Met in totaal twee miljoen euro nieuw groeigeld wil Scoupy de functionaliteit van zijn platform verbeteren en zijn positie in ons land versterken.

De nieuwe kapitaalinjectie komt louter van bestaande investeerders; behalve SanomaVentures stopten ook Gennie Freen Producties (GFP) en Scoupy-oprichters Valentijn Bras, Olivier Slot en Pierre Karsten opnieuw geld in het platform voor lokale acquisitie, activatie en retentie.

Aan het aandeelhouderschap van Netwerk VSP komt na twee jaar juist een eind. Behalve Sanoma nam ook GFP aandelen over van de volle PostNL-dochter.

Volgende fase
‘De samenwerking met NetwerkVSP is waardevol geweest’, blikt directeur Bras terug in een persbericht. ‘Nu Scoupy in de volgende fase van haar bestaan komt, hebben we in gezamenlijk overleg met alle aandeelhouders besloten verder te gaan met Sanoma als belangrijkste strategische partner. Sanoma en Scoupy versterken elkaar uitstekend in bereik, product- en doelgroepkennis en verkoop.’

Nieuwe en gewijzigde verdienmodellen
Scoupy biedt sinds afgelopen voorjaar de optie direct aankopen te doen in de app. Mobiele verkopen voorzien in een nieuw verdienmodel. Het eerder bestaande businessmodel werd in de zomer gewijzigd, toen Scoupy zijn nieuwe mobiele app lanceerde; gebruikers krijgen nog altijd suggesties op basis van hun locatie en historisch gedrag. Maar alleen als ze die retailers of horecabedrijven gaan volgen, moeten de ondernemers betalen. 'Brand dating‘, noemt Scoupy het volgmodel.

Auke Boersma
In het persbericht van vanmiddag maakt Scoupy bekend dat Auke Boersma is aangetrokken als chief commercial officer (cco). Tot voor kort was hij op interim-basis managing director van RTL’s Videostrip, daarvoor was hij onder andere betrokken bij de oprichting van Affilinet.