Twinkle | Digital Commerce

De voordelen van smarthpones voor fashion shoppers

2017-05-27
180101

De Nederlandse consument koopt nog niet zoveel via de mobiele telefoon. Volgens de laatste M-commerce Monitor van Thuiswinkel.org worden nog maar enkele procenten van alle online aankopen op smartphones gedaan. Toch zijn het bezit en gebruik ervan flink toegenomen.
 
Tekst: Karin den Bouwmeester

We kunnen natuurlijk bekijken waarom consumenten nauwelijks nog kopen via de mobiele telefoon (bijvoorbeeld omdat het betalen zo lastig is). In dit artikel wil ik juist wat dieper ingaan op de kracht van de mobiele telefoon. In welke situaties biedt het gebruik van de smartphone een duidelijk voordeel in het oriënteren en kopen van fashion? En wat kunt u als webwinkelier doen om beter in te spelen op deze voordelen?

Onderstaande inzichten en citaten komen uit het 'Mobile Fashion Shopper' onderzoek, dat deze zomer heeft plaatsgevonden onder een aantal fervente online fashion shoppers.

1. Snel beschikbaar
‘Op je mobiel ben je in een paar seconden aan het scrollen en op zoek naar leuke dingen.’

 
Misschien wel het duidelijkste voordeel om de mobiele telefoon te pakken om te shoppen is dat het snel kan. Je hebt het toestel altijd bij de hand en hoeft niets op te starten. Ook als je op de bank ligt, in bed of op de bus moet wachten.

Wat gaat er mis?
Dat betekent wel dat een webshop ook snel moet zijn. Als een webshop langzaam laadt of niet optimaal beschikbaar is via de mobiele telefoon, dan is het momentum al snel voorbij. De shopper shopt gewoon een webwinkel verder.

2. Speelt in op ontspanning
‘Wat ik fijn vind is dat ik lekker op de bank kan liggen, ik voel me dan ontspannen.’

Met een mobiele telefoon, en in iets mindere mate ook de tablet, kun je lekker op de bank ploffen of vanuit je bed shoppen. Na een dag hard werken echt even relaxen. Een pc of laptop wordt geassocieerd met werk of de meer ingewikkelde handelingen.

Wat gaat er mis?
Het is belangrijk dat een webshop dat ontspannen gevoel vast weet te houden. Als de gebruikservaring slecht is en de shopper zich irriteert aan het gebruik, dan zoekt zij snel ergens anders ontspanning.

3. Zorgt voor een persoonlijke sfeer
Mobiel is eigenlijk je tweede kindje, je hebt hem altijd bij je en meestal ook 24/7 in de hand.’

Een andere reden om te shoppen via een smartphone is dat de mobiele telefoon een heel persoonlijke toegang biedt. Het voelt natuurlijk aan om het apparaat te gebruiken voor persoonlijke momenten, bijvoorbeeld tijdens de pauze op het werk. Of na een lange dag werken, kinderen op bed, alles aan kant; een moment voor jezelf.

Wat gaat er mis?
Hier speelt inloggen en personaliseren een belangrijke rol. Een account aanmaken via een mobiele telefoon is vaak lastig. Dit zorgt ervoor dat mensen de daadwerkelijke koop alsnog via een pc of tablet willen doen. Het is van groot belang om het aanmaken van een account en het inloggen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat geldt natuurlijk ook voor de reguliere website, maar nog veel sterker voor uw mobiele site of app.

4. Maakt online winkelen socialer
‘Meestal als ik iets leuks zie maak ik er een screenshot van. Of dan kopieer ik de link, en stuur die naar vriendinnen of mijn zusje.’

‘… als ik alleen winkel en ik zie iets hangen, maar ik twijfel, dan maak ik een foto en stuur die naar mijn vriendin of ik bel haar via video call ’

Fysiek winkelen is vaak een sociale activiteit. Je deelt met vriend(inn)en wat je leuk vindt of vraagt om advies. Door samen te winkelen versterk je de band. Maar ook als je alleen winkelt (online of offline) dan kan de mobiele telefoon er toch een sociaal moment van maken. Je deelt ervaringen of ideeën via WhatsApp of andere sociale media.

Wat gaat er mis?
De mobiele telefoon is uitermate geschikt om foto’s en screenshots te delen, het is maar de vraag of u hier als webshopeigenaar nog veel aan toe kunt voegen. Misschien is het wel goed om erover na te denken hoe informatie van het product overkomt op een screenshot. Is de foto wel duidelijk genoeg? Staat de naam van de webshop in beeld? In hoeverre kan een screenshot de ontvanger ervan overtuigen ook eens naar de webshop te komen?

5. Snelle inspiratie
‘Je kunt heel gericht zoeken. Je hebt allerlei kopjes van waaruit je kunt kiezen. Als je dan bijvoorbeeld een top zoekt, dan kun je gericht de toppen bekijken en hoef je niet de hele collectie door’ [Over de River Island app]

Niet specifiek voor de mobiele telefoon, maar wel voor online is dat het je de kans geeft om snel en veel inspiratie op te doen. De consument is niet beperkt tot de winkels in de straat, maar hij kan letterlijk de hele wereld afstruinen.

Wat gaat er mis?
Het lastige met de mobiele telefoon is natuurlijk wel het kleine scherm. Daarom gaan de shoppers op de mobiele telefoon gericht te werk. De consument wil duidelijke categorieën en heldere gebruiksvriendelijke filters. Foto’s moeten duidelijk en scherp zijn en alle aspecten van een product tonen. Webshops die het niet (goed) mogelijk maken om gericht te zoeken worden dan ook niet gewaardeerd.

6. Optimale tijdsbesteding
‘…ik kijk dan TV en bekijk alles tijdens de pauzes … elke minuut van de dag benutten, heerlijk!’

Shoppen via de mobiele telefoon wordt vaak tussendoor gedaan: tijdens een werkpauze, het wachten op de trein, of tijdens een reclameblok op tv. Het zijn korte momenten die de consument gebruikt om te overbruggen en de winkelier moet benutten om voldoende te overtuigen.

Wat gaat er mis?
Stel een consument besluit tijdens de pauze van een film uw webshop te bezoeken. Kan hij of zij gedurende deze korte pauze voldoende verleid worden om iets te gaan kopen? En misschien tijdens de volgende pauze daadwerkelijk de koop doen? Lijkt me een leerzame gebruikstest.


Wat shoppen via de mobiel uniek maakt
Als u als webwinkelier goed inspeelt op de behoeftes van de consument en optimaliseert voor mobiel gebruik, dan biedt u de consument daarmee extra voordelen:

  • snel en overal toegankelijk
  • ontspanning
  • een persoonlijke ervaring
  • sociale interactie
  • inspiratie
  • optimale tijdsbesteding

Het grote verschil met het winkelen in de winkelstraat of via de pc/laptop, is dat mobiele shopsessies vaak vluchtiger van aard zijn. De consument shopt terwijl hij wacht of ergens anders mee bezig is, juist omdat het zo snel en gemakkelijk is. De uitdaging voor de webwinkelier is dan ook om de aandacht van de consument tijdens deze korte interactie vast te houden en te motiveren tot aankoop.

De gehele gebruikservaring moet nog sneller, gemakkelijker en prettiger zijn om van kijkers daadwerkelijk kopers te maken. Belangrijk is dat een webshop snel toegankelijk is en gemakkelijk doorzoekbaar. Het registratieproces moet vele malen simpeler dan nu meestal in de praktijk.

Maar bij een verbeterde gebruikservaring zijn de voordelen van mobiel shoppen zo evident, dat een toename in het percentage online aankopen via de mobiele telefoon haast niet uit kan blijven.

Over het onderzoek
Om een meer diepgaand inzicht te krijgen in de rol van de mobiele telefoon tijdens het oriëntatie- en aankoopproces van kleding en schoenen, heeft Userproof onderzoek uitgevoerd onder een aantal vrouwen die veel met fashion bezig zijn, veel online kopen en daar soms ook de mobiele telefoon voor gebruiken. Wanneer gebruiken zij de mobiele telefoon, en wanneer juist niet? Wat zijn de voordelen van de mobiele telefoon? En van de tablet? Of pc/laptop? Tegen welke problemen lopen zij op?

De fashion shoppers hebben drie weken lang een online dagboek bijgehouden waarin zij al hun ervaringen met het oriënteren en kopen van fashion hebben gedeeld door foto’s, screenshots en beschrijvingen te versturen. Ook hebben zij vragen beantwoord en onderling discussies gevoerd. In dit artikel zijn enkele bevindingen uit het Mobile Fashion Shopper onderzoek uitgelicht.
 
Karin den Bouwmeester is eigenaar van Userproof, een advies- en onderzoeksbureau gericht op de optimalisatie van websites.