Tegenover een bestaande vestiging in thuisbasis Ingolstadt opent Media Markt komende week de eerste winkel volgens een nieuw concept. De keten wil de fysieke retail en de online handel ‘compleet met elkaar versmelten’, aldus Duitsland-chef Wolfgang Kirsch.
In het nieuwe ‘Online-Offline-Konzept’ (foto's hier) worden producten zowel fysiek als digitaal getoond aan bezoekers. Er zijn onder andere digitale prijskaartjes, laadstations voor smartphones, zelfscankassa's en grote interactieve schermen in de winkel te vinden. Voor het personeel is een belangrijke adviesrol weggelegd. Ook is voorzien in een drive-in voor afhalers van online elektronicabestellingen, een wereldprimeur volgens Media Markt.
Omzetaandeel
Volgens Kirsch zullen jaarlijks dertig tot vijftig Duitse winkels worden omgebouwd naar de nieuwe formule, waarmee de volledige operatie een jaar of zes in beslag zal nemen. Gevraagd naar het online omzetaandeel dat Media Markt wil behalen, liet Kirsch de Duitse pers weten dat 't hem volledig worst zal wezen. 'Zolang de klant maar bij ons koopt.'
‘Online concept staat’
Pieter Haas, ad interim topman van Media Saturn Holding, zei begin deze zomer dat de organisatie klaar was gemaakt voor de toekomst. ‘Uit het dal vinden we nu de weg terug naar boven. Ons online concept staat.’ De Nederlander beloofde dat de holding geen marktaandeel meer van zich zal laten afsnoepen door de Amazons van deze wereld, omdat het met zijn winkelbestand juist een voordeel heeft op pure internetverkopers: ‘We hebben ongeveer duizend winkels (binnen en buiten Duitsland, red.), die we als basis voor leveringen op de dag van bestelling en voor onze verdere multichannelstrategie kunnen gebruiken.’
Tablets voor winkelpersoneel
Begin vorige week werd bekend dat Media Markt winkelpersoneel in ons land tablets gaat geven, die toegang bieden tot de webshop van de keten. Zo hoopt de formule extra producten te slijten. Eerder introduceerde Media Markt afhaalbalies en dynamic pricing in ons land, al jaren een digitale proeftuin voor Media Saturn Holding.
Man Cave en B Connect
Gisteren opende Media Markt in Utrecht de nieuwe belevingswinkel Man Cave, waar mannen onder het genot van een glas whiskey nieuwe producten kunnen ontdekken en demonstraties kunnen bijwonen. In deze vestiging wordt niet verkocht. Filialen van De Bijenkorf krijgen binnenkort een shop in shop van Media Markt, onder de naam B Connect.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Media Markt mikt op ’totale versmelting’ online en offline
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.