Twinkle | Digital Commerce

DHL test pakketzak met nfc-technologie bij consument thuis

2017-05-27
180101
  • 1:15

DHL start in 2015 met een test rond nieuwe pakketzakken die consumenten bij hun voordeur kunnen hangen om e-commerce bestellingen te ontvangen. De zakken werken met near field communication (nfc)-technologie voor het openen en sluiten van de ‘brievenbus’.

De pakketzak maakt het voor consumenten gemakkelijker om altijd online orders thuis te ontvangen, ook als zij niet aanwezig zijn. Initiatiefnemers DHL en Telekom runnen de pilot samen met Zalando, dat begin 2015 tweehonderd klanten in Berlijn selecteert om de Paket Butler te testen.

Nfc
De zakken zijn uitgerust met een nfc-chip die zorgt voor de toegang tot de Butler. DHL kan via nfc op elk moment van de dag een pakket in de zak bezorgen, daarna gaat er een sms naar de consument met de mededeling dat de order geleverd is. Als de zak niet gebruikt wordt, kan deze thuis ‘handig’ ingevouwen worden opgeborgen, meldt de Berliner Morgenpost.

Honderd euro
Voor honderd euro heeft de consument de Butler in huis. Dan ontvangt hij echter wel alleen nog DHL-pakketten in de zak, andere bezorgbedrijven worden wellicht in de toekomst aan de dienst gekoppeld.

Paketkasten
DHL bezorgt al enige tijd in zogenoemde Paketkasten bij consumenten thuis. De persoonlijke pakketbrievenbussen kunnen naast de voordeur worden gehangen. Omdat DHL hierin geen pakketten van andere vervoerders toelaat, presenteerden concurrenten GLS, DPD, Hermes en UPS in juli het plan om gezamenlijk pakketkasten te introduceren in Duitsland. Daarmee maken zij een vuist tegen DHL.