Google heeft zijn ‘uitschrijfknop’ voor onder andere commerciële e-mailnieuwsbrieven ook hier zichtbaar gemaakt voor gebruikers van Gmail. Voortaan weten ontvangers waar ze moeten zijn als ze een nieuwsbrief niet langer willen ontvangen.
Als een verzender ergens in een e-mail een uitschrijflink heeft staan, geeft Google dat bovenin naast de naam van de verzender weer:
Een klik op op de link genereert de volgende melding:
Na een klik op ‘Afmelden’ verdwijnt de pop-up, maar verder gebeurt er niks; de abonnee krijgt geen bevestiging van zijn uitschrijving. Google zelf legt gebruikers uit: ‘We sturen dan een verzoek naar de afzender om je e-mailadres van de lijst te verwijderen. Zo gemakkelijk gaat dat!'
'Ook beter voor verzenders'
Behalve ontvangers zouden volgens Google ook verzenders profijt trekken van de centrale uitschrijfoptie, omdat nieuwsbrieven minder snel als spam gemarkeerd zullen worden.
Behalve ontvangers zouden volgens Google ook verzenders profijt trekken van de centrale uitschrijfoptie, omdat nieuwsbrieven minder snel als spam gemarkeerd zullen worden.
Nog niet vlekkeloos
Uit een inventarisatie van Tweakers blijkt dat de uitschrijflink nog niet in alle Nederlandse e-mails naar behoren werkt. ‘Een nieuwsbrief met een duidelijke link “Meld U Hier Af” onderin de mail kreeg geen Uitschrijven-knop bovenaan het mailtje, waaruit blijkt dat de functie nog niet altijd vlekkeloos functioneert.’
Slimme zet van Google.
Zodoende kunnen ze zien welke afzender/uitting als niet interessant wordt beschouwd en hun voordeel daarmee doen.
Ook maken ze het voor de gebruiker makkelijker en succesvoller om Gmail te (blijven) gebruiken.