Twinkle | Digital Commerce

Amazon komt met betaaloplossing voor fysieke winkels

2017-11-08
180101

Amazon maakt zijn entree in de fysieke betaalwereld. Het heeft een oplossing ontwikkeld waarmee het kleine retailondernemingen goedkoper dan de al bestaande systemen wil helpen bij mobiel afrekenen. Doel: inzicht krijgen in het gedrag van consumenten in stenen winkels.

Amazon heeft een card reader (zie foto) ontwikkeld die op de mobiele telefoon kan worden gemonteerd. Aan de hand van de app ‘Local Register’ kunnen klanten in stenen vestigingen hun producten mobiel afrekenen met creditcard.

Minder commissie
Daarvoor rekent de e-commerce gigant minder commissie door aan de retailer dan andere partijen in de Verenigde Staten. Volgens The Wall Street Journal rekent Amazon 1,75 procent fee, terwijl PayPal 2,7 procent en Square 2,75 procent doorrekenen aan de ondernemer. Deze lage ‘instap’ commissie is echter van korte duur. Retailers die zich vóór oktober aanmelden voor Local Register kunnen tot 2016 gebruik maken van de actie. Daarna geldt een tarief van 2,5 procent.

Informatie verkrijgen
Amazon’s doel is hoofdzakelijk om meer informatie te verkrijgen over wat consumenten kopen in de fysieke wereld, aldus bronnen van The Wall Street Journal. Het gaat niet om het geld. De online retailer richt zich vooral op kleine ondernemingen als beautysalons en eetkramen die Amazon niet als concurrent zien. Bedrijven als boekwinkels zullen waarschijnlijk niet met Amazon samen willen werken.

Shuttle
De card reader van Amazon is vergelijkbaar met die van het Nederlandse Adyen, dat met Shuttle onder andere in Nederland fysieke retailers helpt bij betalingen. Het apparaat van Shuttle maakt via bluetooth draadloos verbinding met smartphones of tablets die draaien op iOS of Android. Via de internetverbinding van deze mobiele apparaten wordt de connectie met de systemen van Adyen gelegd. Door het intikken van hun pincode worden betalingen van klanten geverifieerd. Het resultaat van een transactie wordt getoond op zowel de Shuttle zelf als op de smartphone of tablet waar bijvoorbeeld een marktkoopman of winkelbediende mee is uitgerust. De klant ontvangt een bonnetje van de face-to-face payment per mail.