Home24 is in België online gegaan. De Duitse pure player is al sinds 2012 in ons land aanwezig, maar wil nu ook de Belgische woonmarkt veroveren. Het bedrijf ontving de laatste tijd veel klachten van Nederlandse klanten, omdat het laat of helemaal niet zou reageren via zijn contactkanalen.
Home24 kondigt de livegang bij onze zuiderburen aan op zijn Belgische Facebook-pagina. ‘Shop vanaf nu 24/7 de mooiste meubels en woonnaccessoires comfortabel vanuit huis’, staat zowel in het Nederlands als Frans geschreven. Ook Home24.be is tweetalig.
Belgen klaar voor online meubels
Met de komst van Home24 zullen Belgen meer meubels online gaan kopen, verwacht Vincent van Beekhoff van de Belgische webshop Furnlab. Tegen RetailDetail zegt hij: ‘De consument is klaar om online meubels te kopen. Stoelen, tafels en fauteuils zijn voor velen geen grote stap meer. Over het aankopen van driezitsbanken zal nog wel wat tijd gaan.’
Klachtenregen
Home24, in ons land al ruim twee jaar aanwezig, ontvangt de laatste tijd opvallend veel klachten van Nederlandse consumenten. In de maand juli waren er bijvoorbeeld 47 klachten over de woonsite op Klacht.nl. Ter vergelijking; andere grote online pure players in ons land, waaronder Bol.com (5 klachten), Coolblue (0 klachten) en Zalando (1 klacht), ontvingen in diezelfde periode veel minder negatieve reacties. Veel van de klachten gingen over de slechte bereikbaarheid van Home24 en de levering van beschadigde artikelen.
'Onverwachte groei'
Twinkle ontving daarnaast berichten over een slecht Nederlands schrijvende klantenservice via @Home24_nl op Twitter. Deze tweets lijken nu te zijn verwijderd. Op Facebook meldt Home24 dat het bezig is zijn service uit te breiden: ‘Onze Nederlandse markt is in de laatste weken onverwacht erg gegroeid en onze klantenservice is daar op dit moment helaas niet op berekend. Wij werken er hard aan om de situatie zo goed en snel mogelijk op te lossen. We zijn op dit moment druk bezig met nieuwe medewerkers aannemen en de klantenservice te optimaliseren. We vragen jullie om jullie geduld en begrip. Uiteraard zijn wij onze klanten niet vergeten en zullen we zo snel mogelijk iedere klacht proberen af te handelen.’
Verlies gehalveerd, helft meer omzet
Home24 boekte afgelopen jaar een verlies van dik 40 miljoen euro, versus ruim het dubbele in 2012. Een recent cijferrapport van aandeelhouder Kinnevik leert verder dat de omzet vorig jaar met de helft is gegroeid, tot een kleine 93 miljoen euro:
Home24.com
Behalve in Duitsland, Nederland en België is Home24 actief in Frankrijk en Oostenrijk. De opening van een overkoelende internationale .com-shop is volgens het bedrijf aanstaande.
Meubels op voorraad houden, leveren en retourneren zal flink in de kosten gaan zitten, vraag me af of de home24 strategie gaat werken in deze sector.
het werkt inderdaad niet ,afspraken niet nakomen ,beschadigde goederen leveren ,niet bereikbaar en vooral veel excuses en smoesjes .zoals ze het op zijn hollands zeggen "OPDOEKEN DIE HANDEL"
Wij bestellen een matras en lattenbodem 90 x 190 bij Home24. Moeten daarvoor op voorhand betalen en men wekt de indruk dat het artikel voorradig is en snel kan geleverd worden. Wij betalen, na betaling merken we dat het een twee a drie weken gaat duren. Men levert eerst de matras op een correcte manier wel een week te laat, en nog een week later levert men bewust een lattenbodem die 90 x 200 is en waarvan men hoopt dat deze door ons zou aanvaard worden zonder klacht. Wij trachten geduldig te zijn als we hen opbellen op de wachtlijn, en doen ons beklag. Home24 laat weten dat ze het artikel zullen omruilen en zal geleverd worden in week 50. Als we begin week 50 ( deze week dus) navraag doen, krijgen we geen antwoord, maar daags nadien terugstorting van het bedrag van de lattenbodem, zonder enige uitleg. Dit zijn ongehoorde praktijken en Home24 kiest welke artikelen ze willen leveren en welke niet, daar waar de klant anders bij bestelling van twee artikels bij andere webshops een gratis levering kan krijgen. Doordat er maar een artikel wordt terugbetaald en home24 van mening is haar verplichting tot levering niet te moeten nakomen, hebben wij nu bij La Redoute ongeveer 80 euro meer moeten betalen voor een identiek artikel, dit door toedoen van Home24,
Nog steeds is Home24 een fiasco. Desondanks hun "zogezegde inspanningen" om iets te doen aan hun service, klantenbinding, dienst na verkoop.....blijft dit bedrijf een doorn in het oog van talrijke kopers. Mijn verhaal is vol van verbazing en te lang om dit hier te vertellen. Maar een factuur krijgen van ongeleverde goederen, met de notitie als "geleverd". Goederen waar je maanden moet op wachten, maar die op 10 dagen wachttijd stonden ? Berichten krijgen van PostNL dat ze opdracht gekregen hadden van Home24 om te leveren. Ganse dag wachten op de opgegeven datum en....NIEMAND KWAM ! Bericht naar Home 24? MAAR WAT HAD U GEDACHT ......GEEN ANTWOORD. Onbegrijpekijk dat dergelijke bedrijven kunnen blijven bestaan. Als je alle klachten zou bundelen, daar wordt een mens niet goed van. En het ergste is ER WORDT NIETS AAN GEDAAN
Dag lotgenoten van Home24,
25 maart heb ik een bestelling geplaatst met als totaalbedrag 814,55. Hiervan heb ik diverse artikelen enkele uren daarna geannuleerd (totaal: 598,-)
De kwaliteit van de artikelen die ik in ontvangst heb genomen zijn matig tot zeer slecht. Op zich is hier niets mis mee. Sterker nog dit is een goede zaak en juich dit alleen maar toe. Zo heb je winaars en verliezers, bekwame en onbekwame vaklieden. Dit heet concurrentie. Enigzins zullen de goeden leidenonder de slechten.
Hetgeen wat mij ernstig zorgen baart is het volgende:Feit 1.)Als je even Googled naar Home24 dan zijn het gros van de ervaringen negatief. Los van de kwaliteit van de geleverde artikelen. Levering van artikelen van matige tot zeer slechte kwaliteit is een goedrecht van Home24
Feit 2.)Ik heb de bestelling van diverse artikelen geannuleerd, waarvan ik de dag erop 26mrt een nette bevestiging heb ontvangen. Tevens zelfs een bevestiging dat annulering mogelijk was. Conform de wetgeving is dit altijd mogelijk en zal terugbetaling binnen 14 dagen moeten verschieden maar dit terzijde.
Feit 3.) Tot op de dag van vandaag 10 april 2015 is het bedrag van 598,- nog niet op mijn rekening bijgeschreven. Op zich geen wereldschokkend bedrag maar het is een principe kwestie.
Feit 4.)Op 10 april 2015 neem ik telefonisch contact met ze op en vraag wat er aan de hand is. Als antwoord krijg ik dat ze mijn bankgegevens niet hebben. LOL hahaha.Ze zullen direct een mail opstellen om deze gegevens te vragen. Het telefonisch doorgeven van deze gegevens is niet mogelijk,wat overigens prima past in het beeld van hetgeen wat hiervoor is voorgevallen.
Feit 5.)Zoals verwacht duurt het enige tijd dat ik deze mail ontvang. Ondertussen dien ik een klacht in via de thuiswinkel waarborg en krijg wel direct mail van Home24.Ze geven aan dat ze het totaal bedrag binnen 10 werkdagen zullen overmaken. Binnen 10 werkdagen?!! Wat een onzin zeg.
Feit 6.)Alles wijst erop dat ze betaling zo lang mogelijk uit willen stellen. Opzich is hier ook niets mis mee overigens parasiteerd dit wel het consumenten vertrouwenvan online aankopen wat onwenselijk is.
Ik heb het gevoel dat ze zich groter voordoen (omzet) dan ze werkelijk zijn.Is dit wel hun core business of spelen er op de achtergrond duistere zaken??? De belastingdienst doet er denk ik goed aan om de zaken van Home24 eens goed onder de loep te nemen.
4 stoeltjes besteld twee maand geleden,pakketen kwamen allen beschadicht aan.retour gestuurd en we kregen nieuwe toegestuurd .Ook beschadigd ,weer retour gestuurd.twee maanden later beweren ze dat we alles ontvangen zouden hebben.nu reageren ze zelfs niet meer op ons schrijven.we besloten een dossier te bundellen voor de FOD Economische Inspectie.
Op 22/1 tafel besteld. Er staat al 3 weken levering binnen de week. Geen reactie op mijn mail. Schande, kortom!