Twinkle | Digital Commerce

Bol.com en Albert Heijn Online goed voor dubbele groeicijfers

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:31

Door een reorganisatie en minder gevulde winkelmanden is de omzet van Ahold in het tweede kwartaal met 4,1 procent gedaald. E-commerce vormt een lichtpunt: de omzet van Bol.com en de webomzet van Albert Heijn groeiden bijvoorbeeld met dubbelcijferige percentages.

De kwartaalomzet van Ahold kwam uit op 7,42 miljard euro, versus 7,74 miljard euro in het tweede kwartaal van vorig jaar. Ook daalde de nettowinst, van 206 miljoen euro naar 147 miljoen euro. Ceo Dick Boer noemt als oorzaak onder andere de reorganisatie van het bedrijf, waarbij banen zijn geschrapt op het hoofdkantoor in Zaandam.

E-commerce
Online zorgde in het tweede kwartaal voor groeicijfers. De teller bleef staan op 273 miljoen euro aan inkomsten, 16,2 procent meer dan in dezelfde periode in 2013 (235 miljoen euro). Het betreft een lichtere groei dan in het eerste kwartaal van dit jaar, toen de stijging nog 20 procent was. Bol.com en 'Albert Heijn Online' noteerden dit voorjaar wel dubbelcijferige omzetpercentages ten opzichte van het tweede kwartaal van 2013.

Internationaal
Alleen in Nederland wist de aanvoerder van de Twinkle100 zijn omzet in het tweede kwartaal licht te verhogen; van 2,703 miljard euro naar 2,706 miljard euro. In de Verenigde Staten en Tsjechië was er een daling van de omzet, ondanks het succes van het Amerikaanse Peapod. Ook die websuper noteerde dubbele groeicijfers ten opzichte van vorig jaar. Peapod kreeg er een magazijn in New Jersey bij.

Halfjaarcijfers
In de eerste helft van dit jaar kwam de omzet van Ahold uit op 17,24 miljard euro, een daling van 3,2 procent ten opzichte van begin 2013 (17,81 miljard euro). De online verkoopactiviteiten brachten in totaal 635 miljoen euro op in het eerste halfjaar, versus 520 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar.