Twinkle | Digital Commerce

Ahold’s online omzet stijgt met 20 procent in eerste kwartaal

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:46

Ahold zag zijn online omzet in het eerste kwartaal van dit jaar tot 362 miljoen euro stijgen, 20 procent meer dan begin 2013. De totale omzet en winst daalden echter flink, onder andere als gevolg van een schikking in de Verenigde Staten.

Ahold’s mondiale omzet met gelijkblijvende wisselkoersen daalde met 2,5 procent van 10,07 miljard euro naar 9,82 miljard euro, staat te lezen in het kwartaalbericht. De nettowinst kwam uit op 50 miljoen euro, beduidend minder dan de 1,95 miljard euro winst die Ahold in het eerste kwartaal van 2013 maakte. De grote boosdoener hierin was het zogenoemde Waterbury proces in de VS waarbij de Zaanse holding rechtsvervolging afkocht voor het boekhoudschandaal dat begin deze eeuw aan het licht kwam. Ahold betaalde voor belastingen 215 miljoen euro.

Nederland
In Nederland steeg de omzet met 1,2 procent van 3,50 miljard euro in 2013 naar 3,54 miljard euro. Deze groei komt van Bol.com’s opbrengsten en de opening van nieuwe Albert Heijn-filialen en franchisewinkels in ons land. Bol.com heeft momenteel 53.000 Plaza-verkopers die samen zorgen voor 16 procent van Bol.com's omzet. 

VS en Tsjechië
In de VS en Tsjechië daalde de omzet met respectievelijk 4,4 procent en 5,5 procent. Dit was vooral te danken aan een zwakke dollar en het overnameproces van Spar-winkels in Tsjechië.

Online aandeel vergroten
Ceo Dick Boer wil de online aanwezigheid van Ahold in Nederland en de VS de komende periode verder gaan vergroten. Hij zegt tevreden te zijn met de 20 procent groei die online in het afgelopen kwartaal doormaakte. Boer verwacht dat Nederlanders hun boodschappen in 2020 ‘omnichannel zullen’ doen, gaf hij eerder al aan. Click & collect en mobiel bestellen zullen naar zijn verwachting veel intensiever worden gebruikt de komende jaren. Om digitale grenzen te slechten heeft Albert Heijn besloten zijn webwinkels te sluiten en zich volledig te concentreren op bestelapplicatie Appie. Albert, de bezorgservice voor Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, zal als merk worden uitgefaseerd.

Twinkle100
Met een online omzet van 660 miljoen euro in 2012 bezet Ahold de eerste plek in de Twinkle100.