Amazon heeft aangekondigd het videoplatform voor gamers Twitch over te nemen, de grootste aankoop in de online retailer’s geschiedenis. Amazon zou daarmee een directe concurrent van Youtube kunnen worden in user generated video’s.
De e-commerce gigant legt 970 miljoen dollar neer voor de overname van Twitch. Op het platform, dat ongeveer hetzelfde uiterlijk heeft als Youtube, kunnen mensen live of on demand games bekijken en volgen. Twitch werd in juni 2011 gelanceerd en heeft sinds die tijd al meer dan 55 miljoen unieke bezoekers verwelkomd.
Amazon’s koopredenen
Amazon zou Twitch om verschillende redenen kunnen kopen, schrijft consumententechnologie-analist Jan Dawson in een blogpost op Beyond Devices. De meest voor de hand liggende zou zijn dat Amazon via Twitch gaat concurreren met Youtube op het gebied van user generated video’s. Voor Amazon zijn dit soort video’s een nieuw ‘mediaproduct’ waar extra omzet uit kan worden gehaald.
Elkaar versterken
Ook zouden Twitch en Amazon elkaar gelijkwaardig kunnen versterken doordat Twitch bijvoorbeeld door Amazon nieuwe diensten kan ontwikkelen op het eigen platform. Twitch helpt zijn geldschieter op zijn beurt om een nieuwe doelgroep van ‘game fans’ op Amazon.com te krijgen.
Amazon's eigen advertentieprogramma
Gisteren werd bekend dat Amazon ook werkt aan een eigen advertentieprogramma. Adverteerders kunnen via het systeem hun advertenties aan bezoekers van Amazon tonen. Later zouden ook externe websites gekoppeld kunnen worden aan het programma.
"Amazon zou daarmee een directe concurrent van Youtube kunnen worden in user generatedvideos."
Dat zal wel meevallen. In het verleden zijn vaker overnames gedaan om de marktleider aan te pakken. In de meeste gevallen is dat niet gelukt. Daarbij is Twitch gericht op een specifieke doelgroep: gamers, Youtube niet. Dus het zal voor Amazon meer een marketingkanaal worden dan de concurrentiestrijd aan te gaan met Youtube.