Klanten van Rabobank kunnen al een halve dag niet betalen met iDeal, door een grote storing bij de bank. Rabobank.nl was ook een periode uit de lucht, maar de site is inmiddels weer live. Daar laat de bank weten dat de oorzaak van de problemen bekend is.
‘Door een algehele netwerkstoring (internet en telefoon) is onze dienstverlening momenteel ernstig verstoord. Onder meer Rabobank Internetbankieren, Mobielbankieren en iDEAL zijn niet beschikbaar’, schrijft de bank op zijn website. ‘De oorzaak is bekend en aan een oplossing wordt hard gewerkt. Helaas is nog geen tijdsindicatie te geven wanneer onze dienstverlening kan worden hervat. De Rabobank biedt haar excuses aan voor het eventuele ongemak.’
Even na half acht
Uit de statistieken op iDeal-status.nl komt naar voren dat de storing iets na half acht vanochtend is begonnen. De eerste meldingen op Twitter over moeilijkheden met iDeal-betalingen verschenen even daarna. De bank communiceerde korte tijd voornamelijk via dat medium, omdat de eigen website uit de lucht was. Die is weer live, maar hoe lang webshoppers en webwinkeliers nog last houden van de storing is onduidelijk.
Beschikbaarheid
IDeal kwamde afgelopen jaren vaak in het nieuws door (langdurige) storingen. Als gevolg daarvan zouden webwinkeliers veel geld mislopen. Nederlandse banken hebben afgesproken dat iDeal op primetime 99,0 procent van de tijd beschikbaar moet zijn voor webshoppers, een norm die belangenvereniging Thuiswinkel.org overigens te laag vindt liggen. Minister Dijsselbloem van Financiën zag een jaar geleden geen aanleiding om iDeal onder direct toezicht te plaatsen van De Nederlandsche Bank.
Storingen maken internetbankieren op momenten soms onmogelijk. Banken komen hier eigenlijk altijd mee weg, terwijl webwinkeliers en consumenten de dupe zijn. Daarom wil de Consumentenbond compensatie wanneer internetbankieren of iDEAL door de schuld van de bank langer niet beschikbaar is.
Wij vinden het belangrijk te weten hoe anderen over dit onderwerp denken. De belangrijkste vragen daarbij is:In welke gevallen is het redelijk dat er recht op compensatie is? Onze campagneleider Ben hoort graag jouw hier: http://www.consumentenbond.nl/campagnes/ideal-compensatie/
Benieuwd naar de reacties!