Twinkle | Digital Commerce

DHL brengt pakketautomaten naar Nederland

2017-05-27
180101
  • 1:20

DHL plaatst binnenkort de eerste pakketautomaten in Nederland. Het dochterbedrijf van Deutsche Post, eigenaar van het Nederlandse label SelektVracht, gaat met zijn kluisjeswanden concurreren met De Buren.


Afgelopen week maakte DHL bekend driehonderd extra pakketautomaten te stationeren op zijn Duitse thuismarkt, waarmee het totale aantal DHL Packstations daar de drieduizend nadert. Ruim vijf miljoen Duitsers maken gebruik van nu al zo’n kwart miljoen kluisjes in meer dan 1.600 steden en dorpen. Negen op de tien oosterburen zijn vanuit hun huis binnen 10 minuten bij een automaat, aldus DHL.

Eigen automaten
De driehonderd extra automaten komen niet van de Oostenrijke leverancier Keba, maar ze zijn door DHL zelf ontwikkeld. De pakketverzender laat weten dat de kluisjeswanden voortaan makkelijker zijn af te stemmen op de behoeften van internationale markten, wat aansluit bij de expansiedrift van het bedrijf. De eerste eigen pakketstations buiten Duitsland zullen ‘in Kürze’ op de Nederlandse en Spaanse markt worden geïntroduceerd.

De Buren
De Buren is tot op heden het enige Nederlandse bedrijf met een netwerk van pakketkluizen, hoewel van landelijke dekking nog zeker geen sprake is. De zakelijke postbezorger Sandd nam eind vorige maand een meerderheidsaandeel in het bedrijf.
PostNL test al sinds eind 2012 een pakketautomaat voor webwinkelbestellingen in Almere, maar daar blijft het vooralsnog bij.

Mondiaal marktleider
Deutsche Post DHL sprak onlangs de ambitie uit wereldwijd marktleider te willen in e-commerce logistiek. Het concern wil harder groeien dan de concurrenten in zijn bestaande markten en nieuwe markten betreden. Zo moet een geavanceerd mondiaal pakjesnetwerk ontstaan.

Lees ook: Deutsche Post gaat landelijk bezorgen in pakketkasten (28 oktober 2013)