DHL plaatst binnenkort de eerste pakketautomaten in Nederland. Het dochterbedrijf van Deutsche Post, eigenaar van het Nederlandse label SelektVracht, gaat met zijn kluisjeswanden concurreren met De Buren.
Afgelopen week maakte DHL bekend driehonderd extra pakketautomaten te stationeren op zijn Duitse thuismarkt, waarmee het totale aantal DHL Packstations daar de drieduizend nadert. Ruim vijf miljoen Duitsers maken gebruik van nu al zo’n kwart miljoen kluisjes in meer dan 1.600 steden en dorpen. Negen op de tien oosterburen zijn vanuit hun huis binnen 10 minuten bij een automaat, aldus DHL.
Eigen automaten
De driehonderd extra automaten komen niet van de Oostenrijke leverancier Keba, maar ze zijn door DHL zelf ontwikkeld. De pakketverzender laat weten dat de kluisjeswanden voortaan makkelijker zijn af te stemmen op de behoeften van internationale markten, wat aansluit bij de expansiedrift van het bedrijf. De eerste eigen pakketstations buiten Duitsland zullen ‘in Kürze’ op de Nederlandse en Spaanse markt worden geïntroduceerd.
De Buren
De Buren is tot op heden het enige Nederlandse bedrijf met een netwerk van pakketkluizen, hoewel van landelijke dekking nog zeker geen sprake is. De zakelijke postbezorger Sandd nam eind vorige maand een meerderheidsaandeel in het bedrijf. PostNL test al sinds eind 2012 een pakketautomaat voor webwinkelbestellingen in Almere, maar daar blijft het vooralsnog bij.
Mondiaal marktleider
Deutsche Post DHL sprak onlangs de ambitie uit wereldwijd marktleider te willen in e-commerce logistiek. Het concern wil harder groeien dan de concurrenten in zijn bestaande markten en nieuwe markten betreden. Zo moet een geavanceerd mondiaal pakjesnetwerk ontstaan.
Lees ook: Deutsche Post gaat landelijk bezorgen in pakketkasten (28 oktober 2013)
Mooi initiatief maar voor je het weet heb je straks geen idee meer in welke kluis je producten liggen en hoe je nu weer deze box open moet maken.
Hopeloos als niet alle vervoerders op één lijn gaan zitten en één type kluis en toegang aanbieden. Kijk naar het Ideal en waarom dat wel werkt. Alleen omdat er één systeem is dat door iedereen gebruikt kan worden.
@ Henk Beukers: Dat zal wel meevallen! iDEAL is iets heel anders dan met een code een kluisje openmaken. Mensen die kunnen pinnen, die kunnen straks ook hun pakketje uit zo'n kluisje halen!
Dit kan niet snel genoeg een landelijke dekking krijgen. Het thuis moeten blijven om een pakketje in ontvangst te kunnen nemen is zo van de vorige eeuw!
Het nadeel van verschillende oplossing van de diverse vervoerders is niet alleen de bediening van de automaat alswel dat ik op één punt niet al mijn pakketten kan ontvangen maar alleen van de betrefende vervoerder. Niet meer van deze tijd, kan slimmer!!
Hoe werkt een DHL pakketautomaat? Post NL is daar ook mee bezig, maar dan heb je een mobiele telefoonnummer nodig. Niet zo handig als je dat niet hebt.
Betalen met IDEAL is niet veilig, Digitale criminelen hebben software om mee te kijken, hoe ze hun slachtoffers kiezen is niet bekent. Maar na een internetbetaling is de volgende ochtend je rekening voledig leeggeplunderd!